Kursplan - Vård av personer med diabetes
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE900
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-10-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Omvårdnad vid diabetes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08315-5 LIBRIS-ID: 13555520
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Artiklar
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care.
Journal of Transcultural Nursing, 13 (3), 181-184, 2002.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om vårdbehovet hos personer med diabetes och tillägna sig en fördjupad kompetens i att stödja personer med diabetes i sin egenvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 identifiera och problematisera olika hälsoprocessers betydelse för stödjande av egenvård hos personer med diabetes
2 bedöma egenvårdsbehov utifrån personens kön, kulturell tillhörighet och ålder
3 identifiera hur personer med diabetes och deras närstående kan uppleva sjukdomen samt reflektera över deras livsvillkor
4 identifiera olika professioners roll i diabetesvården samt möjligheter till samverkan vid personcentrerad vård
5 reflektera över sjuksköterskans och personer med diabetes perspektiv på sjukdomen samt konsekvenser för omvårdnaden
6 redogöra för och analysera aktuell forskning och riktlinjer inom området samt dess tillämpning i omvårdnaden
Innehåll
Hälsoprocesser vid ändrade livsvillkor
Personcentrerad vård och egenvårdsbehov
Vårdmötet
Olika professioners roll och samverkan
Nationella riktlinjer och forskningsrön
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och studieuppgifter i grupp. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Sjuksköterske- eller dietistexamen.
Examination
Gruppinlämningsuppgifter (GRU1), 3,5 hp. Betyg Godkänd (G).
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 3 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Närvaro (NÄR1), 0,5 hp. betyg Godkänd (G).
Aktiv deltagande i seminarium (SEM1), 0,5 hp, presentation och diskussion av individuell inlämningsuppgift. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd