Kursplan - Marknadskommunikation i ett nytt ljus - tänk tvärtom
Omfattning
1.5 hp
Kurskod
FOA811
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2014-10-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap om nya perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan användas för att förändra den egna marknadskommunikationen mot kunder. Kursen ska ge studenterna en förståelse kring betydelsen av att ifrågasätta tidigare accepterade ”lagar” inom marknadskommunikation.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna:
-ha övergripande kunskaper om nya perspektiv inom marknadskommunikation
-värdera teorier och modeller utifrån i vilken utsträckning de kan användas för att beskriva den egna organisationens marknadskommunikation
-reflektera kring hur de nya perspektiven kan påverka den egna organisationens marknadskommunikation
-skriftligt redogöra för hur de nya perspektiven kan förändra den egna marknadskommunikationen
Innehåll
I kursen presenteras nio nya regler som påverkar marknadskommunikationen i organisationen. Dessa regler ifrågasätter tidigare accepterade lagar inom marknadskommunikation och ger studenten nya kunskaper för att bättre samspelet mellan varumärken, reklam och media både ur ett organisations- och ett kundperspektiv.
Under kursen ska studenten självständigt arbeta med kursmaterialet med hjälp av inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och en eller flera självtester. I kursen kommer studenten även ges tips på relevanta artiklar ur både vetenskapliga tidskrifter och från andra trovärdiga källor. I kursen kommer även exempel ges för organisationer som anammat en eller flera av de nya reglerna på ett framgångsrikt sätt
Undervisning
Undervisning ges i form av inspelade föreläsningar via kommunikationsplattformen Blackboard. Kursen innehåller inga obligatoriska träffar
Särskild behörighet
Minst 30 hp inom företagsekonomi.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd