Kursplan - NO för lärare åk 1-3. Ingår i Lärarlyftet II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU910
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-09-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens målgrupp är lärare som är i behov av komplettering för att uppnå behörighet att undervisa i NO i årskurs 1-3. Kursen syftar till att höja lärarnas egna kunskaper i både NO och NO-didaktik. Kursen innehåller därför en didaktisk del (5,5 hp) och en ämnesteoretisk del (2 hp).
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- visa kunskaper om grundläggande begrepp och arbetssätt inom naturvetenskap samt kunna beskriva och använda detta i olika sammanhang
- visa hur naturvetenskapens upptäckter påverkat vår kultur och världsbild samt visa kunskap om hur dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö
- stimulera och hjälpa eleverna att upptäcka och beskriva naturvetenskap i sin vardag genom att bland annat använda närmiljön som lärandemiljö
- visa hur lärande inom naturvetenskap kan göras lustfyllt för elever med utgångspunkt i estetiska lärprocesser
- diskutera och reflektera över genusaspekter och globala perspektiv kopplade till naturvetenskap
- utifrån nationella och lokala styrdokument för naturvetenskap samt ämnesdidaktisk forskning göra medvetna didaktiska val utifrån hållbar utveckling
- diskutera och reflektera över sin yrkesroll och ämneskompetens med tanke på hur man kan ta vara på elevers erfarenheter av naturvetenskapliga fenomen samt på barns olika språkliga och kulturella bakgrund
Innehåll
Kursens ämnesdidaktiska del innehåller
- Kursen behandlar begrepps- och kunskapsbildning samt ämnesdidaktisk forskning
- Kursen skall ge träning i ett observerande, undersökande och experimentellt arbetssätt summativ och formativ bedömning förankrat i lärarnas egen undervisningspraktik
- Utveckla en ämnesmetodik genom detaljerad planering, genomförande och utvärdering av en lektionssekvens för ett ämnesområde.
- Centralt är att utveckla ett förhållningssätt där eleverna stöds att utveckla sina olika förmågor med särskild tonvikt på lärarledda diskussioner
- NO-undervisning i ett genus-, globalt-, språkligt-, hållbarhets- och kulturellt perspektiv
- I kursen ingår att planera, förbereda och kommunicera praktiska moment i samband med fältstudier och att använda IT i presentationer och framförande i kursens olika moment
Undervisning
Kursen ges som en kombination av distans- och campuskurs med två intensivpass to-lö varje termin. Campusträffarna innehåller både introducerande och examinerande moment. Mellan campusträffarna hålls kontakten via ett webbaserat konferenssystem.
Särskild behörighet
Lärarexamen och 7,5 hp i ämnet teknik samt intyg om huvudmannens godkännande. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Examination
Tentamen (TEN1), 2 högskolepoäng. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Ämnesteoretisk individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.
Seminarium (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Ämnesdidaktiska seminarium, skriftliga och/eller muntliga, kan ske individuellt och/eller i grupp.
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G). Ämnesdidaktiska inlämningsuppgifter, övningsuppgifter och laborationsredovisningar, skriftliga och/eller muntliga, kan ske individuellt och/eller i grupp.
För betyget Väl Godkänd (VG) krävs dessutom betyget Väl Godkänd (VG) på TEN1 och SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd