Kursplan - Marknader och affärsrelationer
Omfattning
15 hp
Kurskod
EFO206
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-08-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konsten att vara snäll
[Ny utg.] : Stockholm : Månpocket, 2007 - 201, [2] s.
ISBN: 978-91-7232-070-3 LIBRIS-ID: 10246082
Övrigt
Ett urval av artiklar som lärarna och studenterna bidrar med
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att:
- Diskutera olika perspektiv på relationer
- Klargöra samband och förhållanden mellan relationer på olika marknader
- Ge grundläggande kunskap om relationsmarknadsföringen och dess utveckling
- Belysa relationers roll på olika marknader
- Ge fördjupade kunskaper om relationer som strategi
- Diskutera betydelsen av centrala begrepp som förtroende, åtagande och förväntning
- Kunskap om att använda relationer och nätverk som analysverktyg
- Att få studenterna att självständigt genomföra projekt
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för vad och varför relationer och relationsmarknadsföring är viktiga för ett företag.
- återge och förklara olika strategier vad gäller relationsmarknadsföring.
- klargöra relationsmarknadsföringens konsekvenser för ett företag.
- redogöra för hur företag etablerar, utvecklar och vårdar sina relationer med sina intressenter.
- redogöra för relevanta marknadsföringsbegrepp och modeller med fokus på relationer, nätverk och interaktivitet.
- genomföra sina studier självständigt, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier genom att inta en mycket aktiv roll i de olika moment som ingår i kursen.
Innehåll
Utvecklingen och betydelsen av begreppet relation inom företagsekonomin har förändrats under de senaste decennierna. Inom ramen för denna kurs kommer relationer att diskuteras ur olika perspektiv.
Därutöver kommer vi att belysa relationen som ett strategiskt fenomen för företag och organsationer.
Under kursen skall studenterna bedriva arbetet i projektform. De skall planera, utföra och utvärdera gemensamma projekt inom ramen för ämnesområdet. Den pedagogiska formen är problemorienterad och mycket studentaktiv.
Undervisning
Undervisningen bedrivs via föreläsningar, seminarier och studentdrivna aktiviteter. Tanken med kursen är att de flesta aktiviteter initieras och genomförs av de deltagande studenterna.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska 5 hp vara grundläggande ekonomistyrning vilket kan uppnås genom att ha läst några av kurserna Finansiering och kalkylering 7,5 hp, Budgetering och redovisning 7,5 hp, Cost and Management Accounting I 7,5 hp eller motsvarande. Minst 15 hp ska vara på nivå G1F.
Examination
Teoretiskt vägval:
Gruppuppgift (GRU2), 7,5 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN2), 7,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Praktiskt vägval:
Loggbok (GRU3) 7,5 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN2), 7,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd