Kursplan - Tillämpad beteendemedicin för lärare i fysioterapi, Mälardalens högskola
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FYS900
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-08-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 232 s.
ISBN: 978-91-44-07959-2 LIBRIS-ID: 13909031
Health behavior and health education : theory, research and practice
4. ed. : San Francisco : Jossey-Bass, c2008 - xxxiii, 552 s.
ISBN: 0-7879-9614-9 LIBRIS-ID: 10869796
Referenslitteratur
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall skaffa sig utökade och fördjupade teoretiska kunskaper om och praktiska färdigheter i att stödja beteendeförändring och egenvård hos personer med nedsatt aktivitets-/delaktighetsförmåga till följd av begränsad rörelsefunktion.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 kritiskt analysera samspel mellan beteenden och biomedicinska faktorer i alla faser av sjukdomsutveckling i förhållande till aktuella patientgrupper
2 samla in, sammanställa och analysera data rörande situationsfaktorer, personfaktorer, beteenden och konsekvenser av beteenden i förhållande till individuella prioriterade aktiviteter
3 planera, genomföra och utvärdera anpassade åtgärder baserade på individuell analys för att förbättra och upprätthålla aktivitets-/delaktighetsförmåga
4 kritiskt värdera, genomföra och utvärdera olika former av åtgärder för att stödja beteendeförändring och fortsatt egenvård
5 kritiskt analysera vetenskapliga studier av beteendemedicinska interventioner för relevanta patientgrupper
Innehåll
Beteendemedicin som vetenskaplig disciplin och praktisk utövning
Metoder för insamling av data i förhållande till individuella prioriterade aktiviteter
Individuell funktionell beteendeanalys
Åtgärder för att förbättra, generalisera och vidmakthålla aktivitets-/delaktighetsförmåga
Metoder för utvärdering av åtgärder
Vetenskaplig evidens: kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
Undervisning
Undervisningen bedrivs som individuellt arbete och arbete i grupp, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Sjukgymnastexamen och Beteendemedicinska teorier och modeller 7,5 hp eller motsvarande. Adjunkt eller lektor vid avdelningen för Fysioterapi, Mälardalens högskola.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 5 hp, individuell skriftlig dokumentation av genomförda åtgärder i patientfall avseende lärandemål 2-3. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, individuell skriftlig dokumentation av det vetenskapliga underlaget för valda beteendemedicinska interventioner och patientgrupper avseende lärandemål 1 och 4-5. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd