Kursplan - Marknadsföring 2
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
FOA121
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Reviderad
2014-08-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Optimal marknadskommunikation
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 514 s.
ISBN: 978-91-47-11203-6 LIBRIS-ID: 19868273
Consumer behaviour
4th edition : Los Angeles : SAGE, 2019 - xxiii, 549 pages
ISBN: 9781526450005 LIBRIS-ID: 09hxvh2lx8fd9gz4
Referenselitteratur
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 185 s.
ISBN: 91-44-03255-2 LIBRIS-ID: 10163544
URL: Omslagsbild
Marknadsundersökning : en handbok
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 352 s.
ISBN: 978-91-44-09379-6 LIBRIS-ID: 19545646
-
Böcker
Consumer behaviour
2. ed. : Chichester : John Wiley, 2009 - xv, 560 s.
ISBN: 9780470994658 LIBRIS-ID: 11453059
Optimal marknadskommunikation
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 514 s.
ISBN: 978-91-47-11203-6 LIBRIS-ID: 19868273
Referenselitteratur
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 185 s.
ISBN: 91-44-03255-2 LIBRIS-ID: 10163544
URL: Omslagsbild
Marknadsundersökning : en handbok
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 352 s.
ISBN: 978-91-44-09379-6 LIBRIS-ID: 19545646
-
Böcker
Consumer behaviour
2. ed. : Chichester : John Wiley, 2009 - xv, 560 s.
ISBN: 9780470994658 LIBRIS-ID: 11453059
Optimal marknadskommunikation
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 514 s.
ISBN: 978-91-47-11203-6 LIBRIS-ID: 19868273
Referenselitteratur
Marknadsundersökning : en handbok
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 360 s.
ISBN: 9789144055299 LIBRIS-ID: 11799010
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 185 s.
ISBN: 91-44-03255-2 LIBRIS-ID: 10163544
URL: Omslagsbild
-
Böcker
Optimal marknadskommunikation
2. uppdaterade uppl. : Malmö : Liber, 2009 - 605 s.
ISBN: 978-91-47-08877-5 LIBRIS-ID: 10935500
URL: Omslagsbild
Consumer behaviour
2. ed. : Chichester : John Wiley, 2009 - xv, 560 s.
ISBN: 9780470994658 LIBRIS-ID: 11453059
Referenselitteratur
Marknadsundersökning : en handbok
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 360 s.
ISBN: 9789144055299 LIBRIS-ID: 11799010
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 185 s.
ISBN: 91-44-03255-2 LIBRIS-ID: 10163544
URL: Omslagsbild
-
Böcker
Optimal marknadskommunikation
2. uppdaterade uppl. : Malmö : Liber, 2009 - 605 s.
ISBN: 978-91-47-08877-5 LIBRIS-ID: 10935500
URL: Omslagsbild
Konsumentbeteende
1. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 338 s.
ISBN: 978-91-47-08800-3 LIBRIS-ID: 10667283
URL: Omslagsbild
Referenselitteratur
Marknadsundersökning : en handbok
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 360 s.
ISBN: 9789144055299 LIBRIS-ID: 11799010
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 185 s.
ISBN: 91-44-03255-2 LIBRIS-ID: 10163544
URL: Omslagsbild
Syfte
Kursens syfte är att förmedla grundläggande och centrala kunskaper om marknadsföringens strategiska och taktiska roll för olika marknadssituationer samt utveckla studenternas förmåga att beskriva och analysera väl avgränsade teman inom marknadsföring med vetenskapliga metoder.
Kursen syftar även till att utveckla studenternas förmåga gällande: användning av databaser med information om publikationer, företag och befolkning, användning av affärssystem, skriva texter, muntlig presentation, kritisk granskning av information, skrifter och litteratur och annat material samt kollegialt samarbete.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för och tillämpa grundläggande vetenskapliga metoder och metodbegrepp
- redogöra för och kritiskt tillämpa grundläggande kunskap inom marknadsföring, speciellt samla in och analysera kvalitativa och kvantitativa marknadsdata
- integrera kunskap och hantera komplex information vid utvärdering av olika alternativ gällande strategiska och taktiska beslut med avseende på marknadsföringens delområden speciellt konsumentmarknadsföring inom olika branscher
- redogöra för och använda informationssökning, informationsbearbetning samt grundläggande affärssystemprinciper
- formulera precisa och genomförbara frågeställningar/problem inom ramen för kursens olika projekt
- värdera, tolka och använda komplex information utifrån en eller flera frågeställningar/ problem
- kommunicera effektivt skriftligt och muntligt individuellt och i grupp
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna i kursen.
Innehåll
Första delen av kursen är kopplad till omvärldsanalys av tre olika branscher. Studenten ska kunna resonera utifrån begrepp som rör omvärldsanalys och relatera begreppen till den bransch som diskuteras. Vidare används databaser för olika analyser.
I den andra delen tar vi steget in i konsumentens medvetande och agerande. Momentet handlar om att fördjupa kunskap om och förståelse för konsumentens beteende. Centrala begrepp i momentet är; köpprocessen, inköpssituationer, segmentering, lojalitet och relationer. Vidare används affärssystem för att illustrera hur företag och organisationer arbetar praktiskt med olika funktioner som inköp, marknadsföring och försäljning ur ett affärsprocessperspektiv.
Den tredje delen av kursen gäller marknadskommunikation där vi utifrån målgrupperna för företagens integrerade marknadskommunikation diskuterar hur budskap och kanalval samverkar för att uppnå kommunikationseffektivitet.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning, praktikfall och att skriva rapporter av olika slag. Tidigare kursers innehåll relateras och fördjupas, speciellt gällande marknadsföring. I kursen arbetar vi aktivt med att integrera teori, empiri och praktik, bland annat genom interaktion med företag och organisationer. I kursen tränas studenterna i muntlig och skriftlig presentation och seminarieverksamhet i olika former. Användning av databaser och affärssystem ingår i att träna praktiska färdigheter. I kursen används en nätbaserad lärplattform för kommunikation, samarbete, diskussion och presentation av kursmaterial.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav 22,5 hp skall vara avklarade vid kursstart.
Examination
Gruppuppgift (GRU4), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift (GRU5), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG
Gruppuppgift (GRU3), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL3), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM2), 3,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN2), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examination sker genom enskilda skriftliga tentamen och inlämningsuppgifter samt gruppuppgifter. Närvaro är obligatorisk under de examinationsmoment som seminariebehandlas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 3 hp med EFO220 Praktisk marknadsföring - vad, hur och varför?