Kursplan - Hälsofrämjande arbete - Samhällsnivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
FHA020
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-06-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Health promotion at the community level : new advances
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, cop. 1999 - xx, 275 s.
ISBN: 0-7619-1844-2 (inb.) LIBRIS-ID: 8306042
Health promotion : planning and strategies
2. ed. : London : SAGE, 2010 - xvi, 576 s.
ISBN: 978-1-84787-489-4 (hbk.) LIBRIS-ID: 11784981
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm : Svenska kommunförb., 1999 - 91, [2] s.
ISBN: 91-7099-820-5 ; 156:00 LIBRIS-ID: 8370039
URL: Fulltext
Den orättvisa hälsan : om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
1. utg. : Stockholm : Liber, 2012 - 376 s.
ISBN: 978-91-47-09975-7 LIBRIS-ID: 12346023
Safety promotion : an introduction
2., rev. ed. : Stockholm : Division of Social Medicine, Department of Public Health Sciences, Karolinska institutet, 2004 - 146 s.
ISBN: 91-631-5638-5 (inb.) LIBRIS-ID: 9726110
Kompendier
International encyclopedia of public health
Amsterdam : Elsevier, 2008 - PDF
ISBN: 9780123739605 LIBRIS-ID: 12078958
Artiklar
Organizational approaches to collaboration in vocational rehabilitation: an international literature review
Int J Integr Care. PMID:22128280, 2011
From territoriality to altruism in interprofessional collaboration and leadership
Journal of interprofessional care. Vol 23. Pp 320-330. DOI: 10.1080/13561820902921811, 2009
What is a planning model? An introduction to PRECEDE-PROCEED
Journal of Public Health Dentistry. Vol 71. pp 715. doi: 10.1111/j.1752-7325.2011.00235.x, 2011
Stödjande miljöer för hälsa - ett strategiskt begrepp för det hälsofrämjande arbetet
Socialmedicinsk tidskrift., 1996
URL: Länk
A review of setting-based health promotion with applications to sports clubs
Health Promotion International Advanced Access. doi:10.1093/heapro/dat046, 2013
WHO Health promotion Glossary: New terms
Health promotion international. doi:10.1093/heapro/dal033, 2003
URL: Länk
Webbadresser
Övrigt
Tillkommer ett urval vetenskapliga artiklar, bokkapitel och böcker. Mer information om detta finns på Blackboard.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Empowerment i teori och praktik
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2007 - 234 s.
ISBN: 9789140648389 LIBRIS-ID: 10561116
Användning av skadedata i det förebyggande arbetet- : samverkan inom Göteborgsregionens kommunalförbund GR
Göteborg : Göteborgs stad, 2011 - 88 s.
ISBN: 9789197918534 LIBRIS-ID: 12329226
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Socialt kapital och hälsa. Socialt kapital i socialmedicinsk forskning i Sverige
Socialmedicinsk tidskrift, Vol 89, Nr 4-5., 2012
URL: Länk
Health Promotion Evaluation: Recommendations to Policymakers. Report of the WHO European Working Group on Health Promotion Evaluation. Copenhagen: WHO Regional Office for Europé
WHO EURO, 1998
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper om planering och implementering av hälsofrämjande arbete utifrån ett samhällsperspektiv med utgångspunkt från nationella och internationella mål för folkhälsoarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för begrepp, teorier, modeller och verktyg för planering och implementering av folkhälsoarbete
2 diskutera och relatera begrepp, teorier, modeller och verktyg för planering och implementering av folkhälsoarbete utifrån ett samhällsperspektiv
3 visa på en fördjupad kunskap om strategier för hälsofrämjande-, skadeförebyggande- och sjukdomsförebyggande arbete med stöd av relevanta exemplifieringar
4 genomföra en samhällsanalys baserad på lokala folkhälsodata
5 identifiera och bedöma lokala behov för folkhälsoarbete med utgångspunkt från en samhällsanalys av folkhälsodata och andra faktorer
6 tillämpa relevanta teorier och modeller som underlag för planering, implementering och utvärdering av hälsofrämjande och skade- och sjukdomsförebyggande arbete
7 utveckla ett kommunbaserat åtgärdsprogram för långsiktigt och hållbart lokalt folkhälsoarbete baserat på relevanta strategier och ansatser
8 motivera och diskutera tillämpade teorier och modeller för planering, implementering och utvärdering i programutformning för folkhälsoarbete och ur ett folkhälsovetenskapligt perspektiv
9 tillämpa och diskutera ett etiskt förhållningssätt samt redogöra för presumtiva effekter av ett åtgärdsprogram
10 presentera och försvara ett framarbetat kommunbaserat åtgärdsprogram för långsiktigt och hållbart lokalt folkhälsoarbete samt granska ett åtgärdsprogram kritiskt och konstruktivt
Innehåll
Fördjupning av begreppet folkhälsoarbete i ett samhällsperspektiv
Folkhälsopolitik och mål för folkhälsoarbete på samhällsnivå
Teorier och modeller för organisations- och samhällsförändringar inom folkhälsoarbete
Verktyg och modeller för planering, implementering och uppföljning av folkhälsoarbete
Konkretisering av de teoretiska inslagen genom möten med aktörer från praktikerfältet
Evidens i hälsofrämjande-, skade- och sjukdomsförebyggande arbete
Samhällsanalys utifrån folkhälsodata och lokala behov
Utformning av kommunbaserade hälsofrämjande åtgärdsprogram
Strategier och metoder för programutvärdering
Stödjande miljöer för hälsa
Arenainriktade ansatser
Hållbar utveckling i folkhälsoarbete
Ojämlikhet i hälsa
Etiska frågeställningar i folkhälsoarbete
Folkhälsoarbetets effekter på folkhälsan
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete och seminarier.
Särskild behörighet
15 hp grundläggande folkhälsovetenskap eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 7,5 hp, skriftlig och muntlig presentation och försvar av grupparbete samt granskning av annan grupps arbete avseende lärandemål 4-10. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN3), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 2. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN4), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 3. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på två av tre tentamina TEN2, TEN3 eller TEN4. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd