Kursplan - Processer för värdeskapande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO209
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2014-06-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syfte är att ge studenterna kunskaper om skillnaden mellan produkt- och tjänstelogiken när det gäller skapande av värde, både utifrån vetenskap och praktik. Vidare får studenterna kunskaper om tillämpliga idéutvecklingsmetoder där perspektivet samskapande av värde är centralt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. utifrån teorier i innovationsteknik beskriva och förklara skillnaderna mellan ett produktorienterat tankesätt jämfört med ett tjänsteorienterat tankesätt samt vad dessa tankesätt får för konsekvenser för värdeskapande,
2. utifrån vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter identifiera, problematisera och diskutera värdeskapande i olika kontexter,
3. tillämpa grundläggande kunskaper om systematiskt informationssökningsarbete i en tjänsteutvecklingsprocess,
4. ta fram värdeskapande problemlösningskoncept i dialog med potentiell användare och
5. tillämpa grundläggande kunskaper i designundersökningsmetoder, forskningsetik och redovisa resultaten i en vetenskaplig rapport.
Innehåll
Uttalade och latenta behov.
Jämförelse av produkt- och tjänstelogik.
Triggers för innovationer i produktlogik och tjänstelogik.
Vetenskapliga och erfarenhetsbaserade undersökningsmetoder.
Forskningsetik och innovationsetik.
Skriva för reflektion.
Visualisering av tidiga produkt- och tjänsteidéer för kommunikation.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, verkstadsövningar och workshops.
Särskild behörighet
Introduktion till innovationsteknik 7,5 hp eller Produkt- och processutveckling, introduktion 7,5 hp.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), Individuell kritiskt reflekterande essä om värdeskapande i samhället, 4,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), Projektrapport och prototyp, projektpresentation i dialog med andra grupper, resultat av ett kundinvolverat utvecklingsarbete, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd