Kursplan - Forskningsdesign och metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO327
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2014-06-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Efter genomgången kurs förväntas studenten visa förståelse för innovationsteknik som vetenskaplig disciplin vilket inbegriper en förmåga att beskriva teoretiska och metodologiska aspekter av relevans för vetenskapligt arbete. Studenten skall också på ett fördjupat sätt kunna diskutera de olika stegen i forskningsprocessen och hur en vald metodansats samt datainsamlingsmetod påverkar vilken kunskap som är möjlig att erhålla om det undersökta fenomenet/objektet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa adekvata metodologiska angreppssätt inom huvudområdet innovationsteknik för att identifiera, formulera och lösa problem,
2. identifiera och formulera relevanta forskningsfrågor inom huvudområdet innovationsteknik, tillämpa adekvata metodologiska angreppssätt och kritiskt analysera och värdera resultatet,
3. argumentera för utformandet av forskningsfrågor, valet av teoretiskt perspektiv och valet av metod i forsknings- och utvecklingsarbete,
4. självständigt analysera ett empiriskt material med hjälp av teoretiska verktyg och kritiskt diskutera och argumentera för resultatet,
5. identifiera och argumentera för olika metoders och teknikers möjligheter respektive begränsningar och
6. beskriva, diskutera bedöma vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga och etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete.
Innehåll
I kursen behandlas olika metodologiska angreppssätt med relevans för huvudområdet innovationsteknik. Under kursen får studenterna möjlighet att arbeta fram en forskningsdesign samt tillämpa metoder för insamling och analys av empiriskt material. I kursen hanteras även forskningsetiska ställningstaganden och studenterna resonerar kring det egna arbetets etiska implikationer, där såväl vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga som etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete diskuteras. Kursen ger förberedelse inför ett självständigt arbete av vetenskapligt karaktär. Studenterna tränar på att genomföra analysarbete av empiriskt material i grupp, samt får själva utforma en forskningsdesign för kommande examensarbete.
Undervisning
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och gruppaktiviteter samt en individuell inlämning.
Särskild behörighet
Minst 60 hp på grundläggande nivå varav minst 7,5 hp vetenskaplig metod.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd