Kursplan - Socio-ekonomiska perspektiv i naturvetenskap och hållbar utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO208
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2014-06-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hållbar utveckling : en introduktion för ingenjörer och andra problemlösare
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 299 s.
ISBN: 978-91-47-09348-9 LIBRIS-ID: 12069125
Referenslitteratur
Livscykelanalys : en metod för miljöbedömning av produkter och tjänster
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 227 s.
ISBN: 91-44-02447-9 LIBRIS-ID: 8841510
Big world, small planet : välfärd inom planetens gränser
Stockholm : Max Ström, 2015 - 206 s.
ISBN: 9789171263391 LIBRIS-ID: 18004001
Övrigt
Utöver ovanstående litteratur tillkommer ytterligare texter som distribueras av kursledningen i samband med genomförandet av kursens olika moment.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Hållbar utveckling : en introduktion för ingenjörer och andra problemlösare
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 299 s.
ISBN: 978-91-47-09348-9 LIBRIS-ID: 12069125
Livscykelanalys : en metod för miljöbedömning av produkter och tjänster
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 227 s.
ISBN: 91-44-02447-9 LIBRIS-ID: 8841510
Den globala resan : marginalisering och miljöhot
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 414 s.
ISBN: 978-91-44-04737-9 LIBRIS-ID: 10333502
Övrigt
I kursen Ingår även ett kompendium med enkla naturvetenskapliga experiment. Detta läggs ut på Blackboard, och kompletteras av läraren under lektionstid. Eventuellt tillkommer även ett papperskompendium som finns att köpa på studenttorget till självkostnadspris.
.,
Syfte
Syftet med kursen är visa hur människors aktiviteter påverkar miljön och vikten av att förhålla sig till frågor om miljö och hållbar utveckling. Kursen tar sin utgångspunkt i ett naturvetenskapligt perspektiv men inkluderar också etiska och samhällsvetenskapliga perspektiv. Målen med kunskaperna är exempelvis att skydda människors hälsa, den yttre miljön (vatten, luft, mark) och den biologiska mångfalden. Goda kunskaper inom miljö och området hållbar utveckling är en förutsättning för att kunna hantera olika typer av arbetsuppgifter och för att kunna delta i etiska diskussioner om verksamheternas möjliga omvärldskonsekvenser på lokal liksom global nivå.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. beskriva grundläggande och systemiska villkor för konsekvenserna av människans verksamhet,
2. översiktligt beskriva hur ekosystem fungerar och förstå begreppet biologisk mångfald,
3. beskriva vad ett miljöproblem är och vad det innebär att betrakta miljöproblem ur ett systemperspektiv,
4. diskutera konsekvenserna av urbaniseringens miljö- och hälsoproblem både lokalt och globalt,
5. självständigt söka och kritiskt granska information ur flera källor och formulera mångfacetterade frågeställningar inom miljö och hållbar utveckling och
6. beskriva hur sambanden mellan teknik, välfärd och befolkning ger upphov till miljöproblem.
Innehåll
Kursen behandlar relationen mellan teknik, välfärd och miljö och introducerar studenterna till begreppet hållbar utveckling. Studenterna ges möjlighet att utveckla sin personliga uppfattning om etablerade definitioner av hållbar utveckling och sin roll i denna, privat såväl som yrkesmässigt. Vidare behandlar kursen översiktligt hur ekosystem fungerar och vad begreppet biologisk mångfald innebär. Kursen lyfter etiska frågeställningar som exempelvis Corporate Social Responsibility, CSR, för att öka medvetenheten om vad det kan innebära att utföra uppdrag utomlands i olika kulturer och kontexter.
Undervisning
Kursen består av två huvuddelar, ett teorispår och ett projektspår som löper parallellt i tid. En del där undervisningen sker genom föreläsningar med fördjupningar i form av övningar i övningsgrupper. En del som består av en projektuppgift som utförs i projektgrupper där de teoretiska kunskaperna omsätts i verksamhet som syftar till att bli en del av en reell och praktisk handlingskompetens för framtida verksamhetsuppdrag.
Övningar och gästföreläsare förekommer liksom muntliga redovisningar av deltagande studenter. En viktig bidragande orsak till ett utvidgat undervisningsinnehåll är deltagande studenter. Under kursens genomförande bör deltagare tillföra gruppen kunskap från andra källor än kurslitteratur samt visa starkt engagemang och delaktighet under föreläsningar, seminarier och övningar.
Särskild behörighet
Teknik och vetenskapsteori 7,5 hp.
Examination
Tentamen (TEN1), skriftlig tentamen, 4 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projektarbete (PRO1), 3,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd