Kursplan - Teknik och vetenskapsteori
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO107
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2014-06-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Artiklar
Whose Science and Whose Religion? Reflections on the Relations between Scientific and Religious Worldviews
Sci & Educ. 18, 2009
Pseudo‐science: A meaningful context for assessing nature of science
International Journal of Science Education 32:3, 2010
Övrigt
Till kursen ingår även annan litteratur som delas ut av lärare eller söks fram individuellt av delta
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Industrisamhället Sverige : arbete, ideal och kulturarv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 312 s.
ISBN: 978-91-44-04536-8 LIBRIS-ID: 10352081
Syfte
Syftet med kursen är att introducera naturvetenskapens och teknikens karaktär som en social praktik. I kursen ingår både historiska-, nu- och framtidsperspektiv samt möjligheter och begränsningar med naturvetenskap och teknik i ett lokalt och globalt perspektiv. Arbets- och förhållningssätt samt vetenskaplig teoribildning och etik löper som en röd tråd i kursen. Kursen ger därmed studenterna möjlighet att utveckla egna vetenskapsteoretiska ställningstaganden.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för hur naturvetenskapens upptäckter påverkar rådande kulturer och världsbilder,
2. redogöra för naturvetenskapliga objekt, värden och kunskapsmål,
3. översiktligt redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet, de behov, drivkrafter och villkor som legat till grund för teknikens utveckling,
4. definiera, beskriva och förklara teknikens uppgifter, relatera dem till system, komponenter och konstruktioner inom teknik,
5. diskutera och reflektera över genusaspekter, etiska och globala perspektiv kopplade till naturvetenskap och teknik,
6. konstruera/dekonstruera tekniska artefakter eller system samt genomföra och rapportera enklare laborationer.
Innehåll
Historiska perspektiv på naturvetenskap och teknik.
Naturvetenskaplig- och teknisk kunskapsproduktion.
Artefakter och system.
Etik.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar, övningar, laborationer/konstruktioner och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Laboration (LAB1), 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 1,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd