Kursplan - Introduktion till innovationsteknik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO105
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2014-06-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att i ämnet innovationsteknik ge studenterna grundläggande kunskaper om ämnets forskningsbas och de begrepp och uttryck som används inom forskningsområdet. Kursen sätter in ämnet innovationsteknik i ett samhälleligt sammanhang. Under kursen får studenterna också grundläggande kunskaper om metoder som används för innovationsarbete och forskning inom området.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. beskriva, förklara och använda grundläggande teorier inom innovationsteknik,
2. förklara och ge exempel på sambandet mellan kunskapsutvecklingen och samhällets förmåga att producera innovationer,
3. tillämpa kunskaper om grundläggande innovationsteorier för att kritiskt bedöma beskrivningar av fenomenet innovation,
4. beskriva och förklara grunderna för vetenskaplig kunskapsbyggnad samt vetenskaplig rapportering,
5. formulera ett problem/behov och tillämpa metoder för kreativitet och teknisk problemlösning för att hantera problemet/behovet och
6. tillämpa metoder för att tillsammans med andra skapa en modell eller artefakt.
Innehåll
Föreläsningar som ger studenterna en översikt av vad innovationsteknik innefattar praktiskt och akademiskt, hur innovationsteknik samverkar med samhället samt dess koppling till arbete med lärande och kunskap. Kursen behandlar innovationsprocessens olika faser t.ex. problemformulering, omvärldsanalys, idégenerering, gruppkreativitet, idéhantering, och konceptbyggande.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 3hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1) 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd