Kursplan - Professionsblock 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE115
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-06-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s.
ISBN: 9789144083551 LIBRIS-ID: 16610836
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
Upplevelser av kroppslig beröring i omvårdnadsarbetet -patienter berättar
Vård i Norden. No. 78 Vol. 25, 2005
Övrigt
Tillkommer valfria lagar, fattningar och artiklar.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s.
ISBN: 9789144083551 LIBRIS-ID: 16610836
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Att lära sig vårda : med hjälp av handledning
Lund : Studentlitteratur, 2009
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
Upplevelser av kroppslig beröring i omvårdnadsarbetet -patienter berättar
Vård i Norden. No. 78 Vol. 25, 2005
Övrigt
Tillkommer valfria lagar, fattningar och artiklar.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper och färdigheter i grundläggande omvårdnad utifrån den unika människans resurser, problem och behov ur vårdvetenskapligt perspektiv. Kursen syftar även till att studenten genom reflektion och kritiskt tänkande ska utveckla sin självkännedom och förmåga till inlevelse med beaktande av ett etiskt förhållningssätt och en helhetsbild av människan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna visa:
1 kunskap att utifrån patientens berättelse kunna identifiera och med vårdvetenskapliga begrepp beskriva patientens resurser och hinder för hälsa samt patientens grundläggande problem och behov
2 kunskap om och förståelse för betydelsen av vårdvetenskapliga forskningsresultat som relaterar till hälsoprocessen hos den patient som studenten vårdar
3 kunskap om och förståelse för innebörden i relevanta författningar som styr den grundläggande omvårdnaden
4 färdighet och förmåga att under handledning av sjuksköterska utföra grundläggande omvårdnad och undersökningar utifrån basala hygienrutiner, teori och tillämpningsövningar
5 förmåga att identifiera eget behov av lärande för sitt vårdande och kunna beskriva sin påbörjade utveckling mot sjuksköterskeprofessionen
6 självkännedom och respekt i vårdande möten och kunna reflektera över ett etiskt förhållningssätt i omvårdnadssituationer
Innehåll
Kursen omfattar 6,0 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning och 1,5 högskolepoäng teoretiska studier.
Vårdvetenskapliga begrepp i relation till patientens berättelse
Grundläggande omvårdnad utifrån basala hygienrutiner, teori och författningar
Reflektion kring etiska förhållningssätt i vårdande möten
Påbörja utveckling mot sjuksköterskeprofessionen
Undervisning
Undervisning i form av seminarium och patientfokuserad handledning av sjuksköterska i vårdverksamhet och lärare från akademin för hälsa, vård och välfärd.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Vårdandets grunder, 2 hp av 15 hp (PRA2) eller motsvarande.
Examination
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp avseende lärandemål 1-6. Betyg Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 1.5 hp avseende lärandemål 1-3 och 6. Betyg Godkänd (G).
För PRA1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE070, VAE005 och VÅE005.