Kursplan - Multisjuka och äldre
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
BMA903
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-06-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Geriatrik
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - 352 s.
ISBN: 9789144092058 (inb.) LIBRIS-ID: 16601087
Frail elderly patients in hospital - the challenge of participation in medical decision making
Linköping University, 2012
URL: Länk
Äldre och åldrande : grundbok i gerontologi
2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 324 s.
ISBN: 9789140685650 LIBRIS-ID: 14285527
Äldres läkemedelsbehandling : orsaker och risker vid multimedicinering
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 235 s.
ISBN: 9789144090870 LIBRIS-ID: 14834099
Det goda åldrandet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 275 s.
ISBN: 9789144068046 LIBRIS-ID: 12455076
Äldre patienters, närståendes och läkares erfarenheter av mötet dem emellan : en studie inom sjukhusvård med ett sociokulturellt perspektiv
Göteborg : Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789162878481 LIBRIS-ID: 11611780
URL: Länk
Geriatrik i öppen vård
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 1 PDF-fil (360 s.
ISBN: 978-91-44-03881-0 LIBRIS-ID: 10311373
"Era delar är min helhet" : en studie om att vara äldre och multisjuk
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 147 s.
ISBN: 978-91-86491-13-0 LIBRIS-ID: 11865160
URL: Fulltext
Akutgeriatrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 277 s.
ISBN: 9789144069838 LIBRIS-ID: 14069870
Övrigt
Dessutom tillkommer inläsning av rapporter och länkat material som du hittar på kursplattformen Blackboard samt aktuella och relevanta vetenskapliga artiklar som lärare hänvisar till eller som du själv har i uppgift att söka efter.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om gerontologisk och geriatrisk vård för att främja äldres hälsa och livskvalitet. Vidare skall studenten skaffa sig ökad kunskap och kompetens att samordna personcentrerad vård för sköra, multisjuka och äldre personer tillsammans med den äldre själv, närstående, olika professioner och vårdgivare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva demografin gällande åldrande, skörhet och sjuklighet i samhället
2 diskutera gerontologiska teorier om åldrandet, samt visa förmåga att analysera och bedöma hur teorier om åldrandet påverkar hälsa och livskvalitet
3 bedöma vad som tillhör friskt åldrande samt se samband och skillnader mellan detta och olika patologiska tillstånd av såväl akut som kronisk karaktär
4 redogöra för och samordna undersökningar, vård och behandling vid vanliga symtom och sjukdomstillstånd hos äldre
5 diskutera hälsa, sjukdom, symtom och behandling relaterat till individ, ålder, etnicitet och kön samt beskriva samband mellan fysisk, psykisk och existentiell hälsa
6 identifiera risker för komplikationer samt diskutera multisjuklighetens betydelse och konsekvenser för den äldre personens hälsa i vardagen
7 ge förslag på, värdera och samordna olika förebyggande och rehabiliterande åtgärder vid multisjuklighet
8 förklara hur läkemedel påverkar kroppen vid åldrande och sjukdom samt diskutera och hantera möjliga interaktioner och läkemedelsbiverkningar
9 granska, diskutera och problematisera samhällets och samordningssjuksköterskans stöd till multisjuka äldre utifrån ett juridiskt perspektiv
10 förklara och motivera teamarbete och samverkan för personcentrerad vård
11 diskutera och problematisera familjens betydelse inom vård och omsorg samt möjligheter och utmaningar vid samtal och informationsförmedling till äldre och familjer
12 diskutera samverkan och beskriva metoder för att hantera de våldssituationer som multisjuka och äldre kan utöva eller drabbas av
Innehåll
Demografiska förändringar i samhället
Gerontologiska teorier
Det friska åldrandet
Sexualitet och åldrande
Vanligt förekommande problem och symtom vid multisjuklighet, t.ex:
- Sår
- Malnutrition, munhälso-, tarm- och urinvägsproblematik
- Yrsel och falltendens
- Kognitiva störningar, demens och psykisk ohälsa
Att leva med sjukdomar ur ett person-, genus- och mångkulturellt perspektiv
Existentiell hälsa
Prevention och rehabilitering vid multisjuklighet
Farmakologiska aspekter, polyfarmaci och farmakovigilans
Praktisk juridik och samhällets stöd till äldre
Familjer inom vård och omsorg
Teamarbete och samverkan för personcentrerad vård
Svåra samtal, telefonrådgivning och förmedling av information
Våld i nära relationer
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar vid kursträffar och på den webbaserade lärplattformen Blackboard. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom vård, medicin, omsorg eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Närvaro (NÄR1), 0,5 hp, obligatorisk närvaro vid minst 80 % av kursens föreläsningstillfällen. (Lärandemål 1-12). Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 4 hp, aktivt deltagande i samtliga seminarier samt genomförda studieuppgifter via lärplattformen Blackboard. (Lärandemål 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projekt (PRO1), 3 hp, fördjupnings-/utvecklingsarbete utfört individuellt eller i grupp om 2-3 personer. (Lärandemål 4, 7, 10). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd