Kursplan - Evidensbaserad praktik och samverkan inom området funktionsnedsättning och LSS - fördjupningskurs
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA902
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-06-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Evidensbaserat socialt arbete : teori, kritik, praktik
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 191 s.
ISBN: 978-91-27-13125-5 (inb.) LIBRIS-ID: 12089986
Livet en gång till : en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
Malmö : Égalité, 2005 - 246 s.
ISBN: 91-975231-1-9 LIBRIS-ID: 9799668
Pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt i omsorg om vuxna personer med måttlig till grav utvecklingsstörning
Eskilstuna kommun: Vuxenförvaltningen, 2013
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 214 s.
ISBN: 9789144056524 LIBRIS-ID: 11584449
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Mellanchef i vård och omsorg
Stockholm : Gothia, 2008 - 255 s.
ISBN: 9789172056091 LIBRIS-ID: 11209114
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
Johanneshov: TPB., 2010
Om makt och självbestämmande för personer boende i LSS-bostäder i Jämtland
Östersund : FoU-Jämt, cop. 2014 - 74 s.
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning : och fakultativt protokoll till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Stockholm : Socialdepartementet, Regeringskansliet, 2009 - 55 s.
SKL: Patient och brukarmedverkan. Positionspapper för ökad kvalitet och effektivitet i hälso-och sjukvård och socialtjänst
Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting,
LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
Socialstyrelsen,
Metoder för brukarinflytande och medverkan inom socialtjänst och psykiatri - en kartläggning av forskning och praktik
Socialstyrelsen, 2012
Samverkan i re/habilitering : en vägledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2008 - 72 s.
ISBN: 9789185999705 LIBRIS-ID: 11245460
URL: Länk
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar. Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig fördjupade kunskaper kring evidensbaserade arbetssätt, samverkan och olika funktionsnedsättningar enligt LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och dess konsekvenser. Dessutom syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskaper rörande det professionella mötet, metoder och etiskt förhållningssätt. Studenten ska även skaffa sig fördjupad kunskap om att leda sina medarbetare i en evidensbaserad verksamhet, där brukarens behov och inflytande är viktiga grundpelare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 beskriva och analysera brukares och närståendes upplevelser av funktionsnedsättningar enligt LSS
2 redogöra för de lagar som reglerar omsorgsverksamhet enligt LSS samt samverkansmöjligheter inom området
3 reflektera över och analysera innebörden av funktionsnedsättningar enligt LSS utifrån ett individ- och samhällsperspektiv
4 redogöra för evidensbaserad praktik för målgruppen personer med funktionsnedsättning och analysera möjligheter och hinder i inflytande och självbestämmande över deras liv
Färdighet och förmåga
5 förstå sambandet mellan ledarskap, organisation och gruppdynamik och kunna tillämpa kunskapen i sin roll som chef och ledare för en evidensbaserad verksamhet
6 söka och värdera olika evidensbaserade metoder för implementering och utveckling av arbetssätt i verksamheten
7 visa förmåga till ett professionellt bemötande i arbetet med personer med utvecklingsstörning, autismspektrum tillstånd och hjärnskada förvärvad i vuxen ålder
8 visa förståelse för olika professioners kompetens och kunna samverka kring personer med funktionsnedsättning enligt LSS
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 reflektera över och analysera egna värderingar, den egna människosynens betydelse, det egna etiska förhållningssättet samt kring närhet och distans i relationsarbetet
10 analysera den egna organisationens värderingar avseende personer med funktionsnedsättning enligt LSS
Innehåll
Funktionsnedsättningar enligt LSS och brukarens och de närståendes egna erfarenheter och syn på funktionsnedsättningen
Lagstiftning som reglerar stöd och service till personer som omfattas av personkretsen enligt LSS
Relevant och aktuell forskning inom området funktionsnedsättning enligt LSS
Leda ett förbättringsarbete, dvs. evidensbaserad praktik och implementering i den egna verksamheten
Metoder för ökad delaktighet/brukarmedverkan
Personalens, närståendes och företrädares roller i relationen till brukaren
Bemöta problemskapande beteenden
Samverkan mellan olika myndigheter gällande brukare som omfattas av LSS och deras närstående/företrädare.
Etik och värdegrund i ledarskap och verksamhet
Kommunikationens betydelse, där tyngdpunkten ligger på alternativkompletterande kommunikation, kommunikationshjälpmedel och ny teknik
Pedagogisk förhållningsätt och arbetssätt i omsorg om vuxna personer med måttlig till grav utvecklingsstörning
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och/eller gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Personal som är anställda och verksamma i Västmanlands kommuner samt inom landstinget Västmanland. Kursen vänder sig till chefer inom LSS verksamheter som vill utvecklas i sin yrkesroll.
Examination
Närvaro (NÄR1), 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1 hp, professionellt bemötande och etiskt förhållningssätt. Avseende lärandemål 7, 9-10. Betyg Godkänd (G).
Projekt (PRO1), 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Brukares och närståendes upplevelser av funktionsnedsättning, stimulering och utveckling av verksamhet enligt evidensbaserad praktik. Avseende lärandemål 1. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, avseende lärandemål 1-10. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd