Kursplan - Evidensbaserad praktik och samverkan inom området funktionsnedsättning och LSS - grundkurs
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA901
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-06-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Livet en gång till : en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
Malmö : Égalité, 2005 - 246 s.
ISBN: 91-975231-1-9 LIBRIS-ID: 9799668
Pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt i omsorg om vuxna personer med måttlig till grav utvecklingsstörning
Eskilstuna kommun: Vuxenförvaltningen, 2013
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 214 s.
ISBN: 9789144056524 LIBRIS-ID: 11584449
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
Johanneshov: TPB., 2010
Om makt och självbestämmande för personer boende i LSS-bostäder i Jämtland
Östersund : FoU-Jämt, cop. 2014 - 74 s.
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning : och fakultativt protokoll till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Stockholm : Socialdepartementet, Regeringskansliet, 2009 - 55 s.
SKL: Patient och brukarmedverkan. Positionspapper för ökad kvalitet och effektivitet i hälso-och sjukvård och socialtjänst
Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting,
LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
Socialstyrelsen,
Samverkan i re/habilitering : en vägledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2008 - 72 s.
ISBN: 9789185999705 LIBRIS-ID: 11245460
URL: Länk
Perspektiv på funktionshinder och handikapp
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 353 s.
ISBN: 91-44-01618-2 ; 375:00 LIBRIS-ID: 8353010
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig grundläggande kunskaper om evidensbaserade arbetssätt, olika funktionsnedsättningar enligt LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och dess konsekvenser. Dessutom ska studenten skaffa sig kunskaper om samhällets olika insatser för personer med funktionsnedsättning och grundläggande kunskaper om svensk lag, styrdokument och funktionshinderpolitik. Den studerande ska också skaffa sig grundläggande kunskap om värderingars betydelse för bemötande och professionellt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskaper och förståelse
1 redogöra för och beskriva brukares och närståendes upplevelser av utvecklingsstörning, autismspekrumtillstånd samt förvärvad hjärnskada i vuxen ålder
2 redogöra för livssituationen för personer med funktionsnedsättning i samhället generellt, men också för lagar som reglerar verksamhet enligt LSS samt beskriva samverkansmöjligheter inom området
3 redogöra för evidensbaserad praktik för målgruppen personer med funktionsnedsättning och analysera möjligheter och hinder i inflytande och självbestämmande
Färdighet och förmåga
4 analysera innebörden av att arbeta brukarorienterat och evidensbaserat med funktionsnedsättningar i fokus enligt LSS utifrån ett individ- och samhällsperspektiv
5 kritiskt granska värderingar och attityder till personer med funktionsnedsättning inom den egna organisationen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 reflektera över värderingars och attityders betydelse för bemötande av människor med funktionsnedsättning
7 reflektera över hur ett professionellt förhållningssätt kan främja delaktighet och självbestämmande
Innehåll
Lagstiftning som reglerar stöd och service till brukare som omfattas av personkretsen enligt LSS och lagens värdegrund.
Funktionsnedsättningar enligt LSS och dess konsekvenser för individen samt brukarens och de närståendes egna erfarenheter och syn på funktionsnedsättningen
Aktuell forskning om samverkan mellan olika myndigheter gällande brukare som omfattas av LSS och deras närstående/företrädare
Metoder för brukarmedverkan.
Teorier om kommunikationens betydelse och metoder för människors delaktighet i samhällslivet. Kommunikation, kommunikativa hjälpmedel och ny teknik som ett led i utvecklandet av ett självständigt liv hos brukaren.
Evidensbaserad praktik och implementering i den egna verksamheten
Professionell förhållningsätt och bemötande i omsorg om vuxna personer med måttlig till grav utvecklingsstörning.
Samverkan kring brukare och centrala aktörer
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och/eller gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Personal som är anställda och verksamma i Västmanlands kommuner samt inom landstinget Västmanland. Kursen vänder sig till baspersonal i LSS verksamheter som vill utvecklas i sin yrkesroll.
Examination
Närvaro (NÄR1), 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1 hp, muntlig och skriftlig redovisning individuellt och i grupp. Värderingar, bemötande och professionellt förhållningssätt. Avseende lärandemål 6-7. Betyg Godkänd (G).
Projekt (PRO1), 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Funktionsnedsättning, lagar och bestämmelser, evidensbaserad praktik för målgruppen, värderingar och attityder. Avseende lärandemål 1-5. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, skriftlig individuell inlämningsuppgift. Avseende lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd