Kursplan - Metodteori 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE083
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-06-12
Reviderad
2014-06-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s.
ISBN: 9781496300232 LIBRIS-ID: 19245684
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Kvantitativ metod från början
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 161 s.
ISBN: 9789144089799 LIBRIS-ID: 14214620
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer och information ges i studiehandledningen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Praktisk statistik för medicin och hälsa
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s.
ISBN: 978-91-47-09956-6 LIBRIS-ID: 12105256
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Kvantitativ metod från början
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 161 s.
ISBN: 9789144089799 LIBRIS-ID: 14214620
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer och information ges i studiehandledningen
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Praktisk statistik för medicin och hälsa
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s.
ISBN: 978-91-47-09956-6 LIBRIS-ID: 12105256
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Vidare skall studenten utveckla sitt kritiska och problematiserande förhållningssätt till vårdvetenskapliga problem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och beskriva ett problemområde inom det vårdvetenskapliga ämnesområdet samt formulera ett tillhörande syfte för såväl kvalitativ studie som kvantitativ studie
2 identifiera och beskriva forskningsprocessens olika steg
3 redogöra för forskningsetiska principer samt aktuell lagstiftning
4 beskriva kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och forskningsansatser som används inom det vårdvetenskapliga ämnesområdet
5 redogöra för olika former av datainsamling inom kvalitativ och kvantitativ forskning
6 tillämpa datainsamlingsmetoder avsedda för kvalitativ och kvantitativ forskning
7 kritiskt granska problemformulering med tillhörande syfte
8 kritiskt granska och värdera vetenskapliga publikationer
Innehåll
Forskningsproblem, syfte
Forskningsprocessen, vetenskapligt skrivande, refereringsteknik
Forskningsetiska principer
Forskningsansatser och forskningsmetoder inom kvalitativ och kvantitativ forskning
Metoder för datainsamling vid kvalitativ och kvantitativ forskning
Kritisk granskning aktuella och relevanta vetenskapliga publikationer
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 0,5 hp, muntlig gruppexamination: att identifiera och beskriva ett problemområde inom det vårdvetenskapliga ämnesområdet samt formulera ett tillhörande syfte för såväl en kvalitativ studie som kvantitativ studie. (Lärandemål 1-2). Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, skriftlig inlämningsuppgift: kritisk granskning av kvalitativ och kvantitativ vetenskaplig artikel. (Lärandemål 4-5, 8). Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 3 hp, muntligt seminarium: tillämpning av kvalitativ och kvantitativ datainsamling (Lärandemål 1, 5, 6). Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 3 hp, individuell skriftlig tentamen: Forskningsansatser vid kvalitativa och kvantitativa metoder; Insamling av datamaterial; Forskningsprocessen; Forskningsetiska principer. (Lärandemål 2-6, 7-8). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd