Kursplan - Kammarmusik påbyggnad del 3
Omfattning
25 hp
Kurskod
KMI070
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Kammarmusik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-05-08
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kurspaket 2 syftar till att studenten ska ges möjlighet att komplettera tidigare studier för att uppfylla examenskraven för en konstnärlig kandidatexamen i kammarmusik.
Kurspaketets delmoment syftar till att vidareutveckla och fördjupa studentens kammarmusikaliska kunskaper och färdigheter samt utveckla och fördjupa studentens konstnärliga gestaltningsförmåga mot ett alltmer personligt och självständigt förhållningssätt.
Kurspaketet ska utveckla och fördjupa studentens kunskap och kännedom om en musikers roll i samhället, vidareutveckla studentens kunskaper inom konsertverksamhet, fördjupa och vidareutveckla studentens musikteoretiska kunskaper och analytiska färdigheter samt ge kunskap om hur man använder sig av dessa i kammarmusikaliska arrangemang.
Kurspaketet ska även vidareutveckla studentens förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
för delkurs 1 Huvudinstrument (individuell undervisning samt gemensam lektion)
- utifrån ett kritiskt reflekterande förhållningssätt musikaliskt och tekniskt använda och framträda med det egna instrumentet
- framföra en bred och för den enskilde studenten tekniskt och musikaliskt utmanande repertoar från skilda epoker på ett stiltroget sätt
- visa grundläggande förståelse för krav inför framtida studier och provspelningar/provsjungningar
för delkurs 2, Kammarmusik (kammarmusik och instudering)
- gestalta sin kunskap i olika kammarmusikaliska sammanhang med bred och för den enskilde studenten utmanande repertoar
- självständigt och kritiskt kunna reflektera över sitt eget och andras musicerande och interpretation
- självständigt och under givna tidsramar utveckla och använda metoder och strategier inom samspel/ensemblespel
för delkurs 3, Musikern som konstnär (seminarier, konsertverksamhet)
- ge exempel på praktiska och teoretiska aspekter av musikeryrket, samt relatera dessa till sitt egna musicerande
- beskriva och värdera praktiska och teoretiska aspekter av musikeryrket i relation till den egna självbilden
- skriftligt redogöra för och kritiskt reflektera över den egna konstnärliga gestaltningsprocessen
- i samband med konsertframträdande använda och ansvara för praktiska moment före, under och efter konserten
för delkurs 4, Musikteori
- använda fördjupade kunskaper i sats- och gehörslära
för att göra kammarmusikaliska arrangemang
- muntligen och skriftligen förklara och använda fördjupade kunskaper i sats- och gehörslära
för analys av för studenten aktuell repertoar
Innehåll
- Ensembleteknik
- Musikalisk gestaltning
- Repetitionsteknik
- Repertoarkännedom
- Instrumentaltekniska/vokaltekniska instruktioner
- Gemensam lektion - framförande av aktuell repertoar samt undervisning av huvudlärare inför andra studenter
- Seminarier
- Medverkande vid konsertverksamhet
- Arrangering och analys av aktuell repertoar
Undervisning
Undervisningen i kammarmusik sker i form av ensemblelektioner i grupp, i vissa fall kan kammarmusikundervisning även ges individuellt. Undervisningen i instudering sker individuellt med behörig lärare.
Undervisningen på huvudinstrument sker i form av individuella lektioner, gemensamma lektioner sker i grupp. I vissa fall ges även undervisning i huvudinstrumentet i grupp.
Undervisningen i konsertverksamhet och seminarieserier sker i form av seminarier, föreläsningar samt lärarlett deltagande vid konsertverksamhet.
Undervisningen i musikteori sker i mindre grupper.
Särskild behörighet
Minst 180 hp inom huvudområdet Kammarmusik (varav 15 hp examenskonsert) eller motsvarande, samt godkänt antagningsprov.
Examination
Individuell undervisning (SEM1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Fortlöpande bedömning av prestation i huvudinstrument
Gemensam lektion (SEM2), 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Fortlöpande bedömning av prestation vid gemensam lektion
Kammarmusik (SEM3), 7 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Kammarmusikaliska uppgifter
Instudering (SEM4), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Instuderingsuppgifter
Seminarier (SEM5), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Deltagande vid seminarium
Konsertverksamhet (ÖVN1), 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Arbetsuppgifter vid konserter
Musikteori (SEM6), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Analys av egen repertoar
Musikteori (SEM7), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Kammarmusikaliskt arrangemang
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd