Kursplan - Speciallärare inom särskola och särskild utbildning för vuxna, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA913
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-05-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Göteborg : Daidalos, 2015 - 276 s.
ISBN: 9789171734495 LIBRIS-ID: 17872439
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Lärande och lärandeteorier : om den intentionella människan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s.
ISBN: 978-91-44-11120-9 LIBRIS-ID: 19665795
Kompendier
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Theories of development : concepts and applications
6th ed. : Boston, Mass. : Pearson, c2011. - xiv, 432 p.
ISBN: 0205008623 (International ed., pbk.) LIBRIS-ID: 12056625
Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Göteborg : Daidalos, 2015 - 276 s.
ISBN: 9789171734495 LIBRIS-ID: 17872439
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 280 s.
ISBN: 9789127141957 LIBRIS-ID: 17535557
Kompendier
Kommunikation hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar: En systematisk kunskapsöversikt
2014
Artiklar
Learning capacity in adolescents with mild intellectual disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
What is education? On good education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism
European Journal of Education. Vol 50, No 1 2015, DOI: 10.111/ejed.12109, 2015
Referenslitteratur
Tillkommer litteratur och vetenskapliga artiklar enligt studiehandledning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Theories of development : concepts and applications
6th ed. : Boston, Mass. : Pearson, c2011. - xiv, 432 p.
ISBN: 0205008623 (International ed., pbk.) LIBRIS-ID: 12056625
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
2. ed. : Abingdon, Oxon : Routledge, 2014 - xi, 347 s.
ISBN: 9780415623230 (pbk.) LIBRIS-ID: 14863088
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Kompendier
Kommunikation hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar: En systematisk kunskapsöversikt
2014
Artiklar
Why what works wont work: evidence-based practice and the democratic deficit in educational research
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Why what works still won´t work: From evidence-based education to value based education.
Studies in Philosophy and Education, 2010
Validation of an inventory of best practices in the provision of augmentative and alternative communication services to students with severe disabilities in general education classrooms.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The use of Snoezelen as multisensory stimulation with people with intellectual disabilities: a review of the research.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Educational approaches in autism: What we know about what we do.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Assistive Technology and Supports Provision: A Selective Review of the Literature and Proposed Areas
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching children how to use language to solve maths problems
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Using dynamic assessment with learners who communicate nonsymbolically
Augmentative and Alternative Communication, 2002
Learning capacity in adolescents with mild intellectual disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Referenslitteratur
Se studiehandledning
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse för hur man genom pedagogiskt arbete kan öka förutsättningarna för lärande och utveckling av inkluderande undervisningsmiljöer för elever med utvecklingsstörning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- diskutera och problematisera teorier och aktuell forskning om lärande och undervisning i relation till olika grader av utvecklingsstörning och inkluderande miljöer
- i samverkan med berörda aktörer utforma lärmiljöer för barn och elever med olika grader av utvecklingsstörning som stöder deras lärande, delaktighet och självständighet
- kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska bedömningar och analysera utmaningar från organisations till individnivå i olika lärmiljöer där barn och elever med utvecklingsstörning deltar, med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
- Utbildning för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen utvecklingsstörning, historiskt, nationellt och internationellt
- Lärande och undervisning i relation till olika grader av utvecklingsstörning
- Lärande och undervisning i förskoleklass, skola och vuxenutbildning där en eller flera elever med utvecklingsstörning deltar
- Olika lärmiljöer för elever med utvecklingsstörning med fokus inkluderande processer
- Förhållningssätt i undervisning av barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Skriftlig redovisning. Hemtentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Redovisning av fördjupningsarbete. Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Närvaro (NÄR1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom speciallärarprogrammet med specialisering utvecklingsstörning, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.