Kursplan - Ledarskap och förbättringsarbete inom primärvård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE088
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-12-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Uppskattande samtalskonst : om att skapa möjligheter i samtalets värld
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 126 s.
ISBN: 978-91-44-08349-0 LIBRIS-ID: 13574760
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång
Solna : Fortbildning, cop. 2010 - 211 s.
ISBN: 9789170912306 LIBRIS-ID: 11731702
Sjuksköterskans samtal : professionalitet och medmänsklighet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 364 s.
ISBN: 9789144088877 LIBRIS-ID: 16926010
Empowerment through reflection : a guide for practitioners and healthcare teams
2. ed. : London : Quay, cop. 2012 - xii, 149 s.
ISBN: 9781856424189 LIBRIS-ID: 13426721
Övrigt
Artiklar tillkommer.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Avhandling
Lärande och utveckling av medarbetarskap i vård och omsorg
Örebro : Örebro universitet, 2013 - 141 s.
URL: Länk
Böcker
Sjuksköterskans samtal : professionalitet och medmänsklighet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 364 s.
ISBN: 9789144088877 LIBRIS-ID: 16926010
Det goda teamet : om teamarbete, arbetsklimat och samarbetshälsa
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-44-02065-1 LIBRIS-ID: 10260634
URL: Omslagsbild
Samarbetshälsa : om effektivt samarbete och välbefinnande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 177 s.
ISBN: 978-91-44-06057-6 LIBRIS-ID: 12320902
Vårdledarskap : att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s.
ISBN: 9789144094557 LIBRIS-ID: 14834101
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Arbets- och organisationspsykologi : individ och organisation i samspel
Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 464 s.
ISBN: 91-27-11905-X (inb.) LIBRIS-ID: 11496422
Vårdchefens etiska dilemman : strategier för bättre praktik
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 255 s.
ISBN: 9789127137097 LIBRIS-ID: 16250056
Artiklar
Current theories, research, and future directions.
Annual Review of Psychology (ANNU REV PSYCHOL), 2009; 60,
To lead and to be led in municipal care for older people in Sweden as perceived by registered nurses.
Journal of Nursing Management 19, 2011.
Övrigt
Ett arbetsmaterial för att stödja hållbart & hälsofrämjande ledarskap i vardag och under verksamhetsutveckling.
Dellve Lotta., 2014
Referenslitteratur
100 svenska ledare berättar : en inspirationsresa i ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 204 s.
ISBN: 9789147111060 LIBRIS-ID: 14504114
Ledarskap under stress
2. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-11117-6 LIBRIS-ID: 13560545
Öga mot öga : ledarskap och personlig kommunikation
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 221 s.
ISBN: 9789147116218 LIBRIS-ID: 14751511
Bli en bättre ledare och chef : en praktisk handbok för dig som vill utveckla ditt ledarskap
Göteborg : Soderpalm Publishing, 2013 - 159 s.
ISBN: 9789187093333 LIBRIS-ID: 13966528
Ledarskapets hörnstenar : fyra framgångsfaktorer
Malmö : Liber ekonomi, 2002 - 212 s.
ISBN: 91-47-06560-5 (inb.) : LIBRIS-ID: 8760175
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap och färdighet i ledarskap och förbättringskunskap utifrån distriktssköterskans verksamhetsområden. Studenten ska utveckla förmåga att självständigt analysera och problematisera förutsättningar för att utifrån en arbetsledande funktion planera och genomföra förändrings- och utvecklingsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera, tillämpa och reflektera över ledarskapsteorier relevanta för primärvårdens verksamhet och organisation
2 identifiera och reflektera över faktorer som påverkar förutsättningar för och utövande av ledarskap
3 kritiskt analysera konsekvenser av ledarskap för enskilda medarbetare, team och arbetsmiljö
4 iIdentifiera konflikter bland medarbetare och i team samt tillämpa och värdera olika möjligheter till konflikthantering
5 tillämpa och kritiskt granska evidensbaserat arbetssätt i ett förbättringsarbete
6 identifiera verksamhetsförankrade mål och reflektera över hur motivation och förutsättningar skapas hos medarbetare och team för att genomföra dessa
Innehåll
Ledarskapsteorier
Primärvårdens verksamhet och organisation
Ledarskap för enskilda medarbetare och team
Kommunikation och konflikthantering
Förbättringskunskap
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig teori och metod på grundnivå motsvarande 15 hp. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska. Dessutom krävs Svenska B eller Svenska 3 och Engelska A eller Engelska 6.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift. Examinerar lärandemål 1-4. Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift som följs upp med muntlig presentation och diskussion. Examinerar lärandemål 5-6. Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyg Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på INL1 och INL2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd