Kursplan - Vetenskaplig teori och metod inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE087
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-12-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Folkhälsa som tvärvetenskap : möten mellan ämnen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 384 s.
ISBN: 978-91-44-04009-7 LIBRIS-ID: 11292022
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap och förståelse för vetenskaplig teori och metod inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. Studenten ska fördjupa sin kunskap om evidens, forskningsetik och vårdvetenskapliga begrepp relevanta inom primärvård samt utveckla sitt kritiska förhållningssätt till kunskap och forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera kring vetenskapsfilosofiska utgångspunkter i relation till forskningsprocessen och professionen
2 reflektera över och analysera vetenskapliga samband inom primärvård med fokus på epidemiologiska frågeställningar
3 kritiskt granska och värdera vårdvetenskapliga begrepp relevanta för primärvård
4 systematiskt granska, värdera, analysera och sammanställa evidensbaserad kunskap med kvantitativ och kvalitativ design
5 identifiera, definiera och värdera etiska aspekter vid vetenskapligt arbete med särskilt hänsyn till mänskliga rättigheter
Innehåll
Vetenskapsfilosofi
Forskningsprocessen
Evidensbaserad kunskap
Epidemiologi
Systematisk kunskapssammanställning av evidensbaserad kunskap
Kvantitativ design
Kvalitativ design
Begreppsanalys
Forskningsetik
Kritisk granskning
Kvalitetskriterier för forskning
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig teori och metod på grundnivå motsvarande 15 hp. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska. Dessutom krävs Svenska B eller Svenska 3 och Engelska A eller Engelska 6.
Examination
Seminarium (SEM1), 2 hp, examinerar lärandemål 3. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 5,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift som följs upp med muntlig presentation och diskussion. Examinerar lärandemål 1-2, 4-5. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För Väl godkänt på kursen krävs Väl godkänt på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd