Kursplan - Andraspråksinlärning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA000
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om andraspråksinlärning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
- beskriva typiska inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid andraspråksinlärning
- använda och förklara centrala begrepp inom området
- diskutera faktorer som påverkar förmågan att tillägna sig språk i olika åldrar
- redogöra för och diskutera olika undervisningsmodeller för tvåspråkig utbildning
Innehåll
- Första- och andraspråksinlärning
- Centrala teorier om språkinlärning
- Tvåspråkig utveckling hos barn
- Inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid språkinlärning
- Individuella och sociala faktorers inverkan på språkinlärning
- Tvåspråkig utbildning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgift.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Skriftlig tentamen
Projektrapport (PRO1), 2,5högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Fältstudie
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på TEN1. För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd