Kursplan - Global hälsa och hållbar utveckling II
Omfattning
6 hp
Kurskod
FHA057
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om och förståelse för internationella organisationers deltagande i hälsoarbete, hållbart utvecklingsarbete och katastrofhantering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva begreppen "internationellt samarbete" och "catastrophe management"
2 diskutera internationella organisationers roll för att påverka hälsa och välfärd
3 diskutera och kritiskt granska behovet av samarbete och förutsättningar för internationellt hälsoarbete
4 analysera utvalda internationella organisationers arbete med att skapa hållbarhet i samhället efter en katastrof
5 diskutera internationella organisationers påverkan på samhället för att uppnå bättre hälsa och välfärd
6 kritiskt analysera katastrofhjälp med fokus på myndigheter och frivilliga organisationer
Innehåll
Hållbar utveckling i relation till global hälsa
Ekonomi, politiska reformer, stadsutveckling (Healthy City)
Frivillig organisationer (NGO, nongovermental organisationer)
Katastrofhantering
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständigt arbete.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, pedagogik, psykologi, sociologi, socialt arbete eller vårdvetenskap eller Sjuksköterskeexamen, Sjukgymnastexamen eller Socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 och Engelska A/Engelska 5.
Examination
Seminarium (SEM1), 2 hp, muntlig redovisning avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Tentamen (TEN1), 1 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Gruppuppgift (GRU1), 1 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Inlämning (INL1), 1 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Närvaro (NÄR1), 1 hp, närvaro på obligatoriska moment i kursen avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd