Kursplan - Vuxenpedagogik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA030
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-02-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Motivation och vuxnas lärande : en kunskapsöversikt och problematisering
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - 116 s.
ISBN: 91-85128-75-9 LIBRIS-ID: 9809777
URL: Fulltext
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s.
ISBN: 978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID: 11293225
URL: Omslagsbild
Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 243 s.
ISBN: 9789127120006 (inb.) LIBRIS-ID: 12061613
Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 173 s.
ISBN: 978-91-44-04276-3 LIBRIS-ID: 11311546
Lärprocesser i högre utbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 239 s.
ISBN: 91-47-05266-X LIBRIS-ID: 9819751
Kompendier
Stöd och referensmaterial om vuxnas lärande. -Del 3 Specialpedagogik i vuxenperspektiv,
Myndigheten för Skolutveckling,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande tillägnar sig grundläggande kunskaper om vuxnas lärande ur såväl individuellt som institutionellt och samhälleligt perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- beskriva olika former av vuxenutbildning och folkbildning och hur dessa vuxit fram
- översiktligt beskriva några teorier om vuxnas lärande
- redogöra för vad det innebär att beakta specialpedagogiska aspekter inom vuxenpedagogiska praktiker
- jämföra och kritiskt diskutera begrepp som utbildning, bildning och motivation
- redogöra för olika villkor för vuxnas lärande i formella, icke-formella och informella sammanhang samt relatera dessa till egna erfarenheter och mål
Innehåll
Kursen behandlar vuxnas lärande som det kan gestalta sig i utbildning, folkbildning och arbetsliv. Kursen innehåller även teoretiska och kritiska perspektiv på vuxnas lärande.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier och/eller distansplattform.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Gruppuppgifter (GRU2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), innefattar alla gruppuppgifter
Inlämningsuppgift (INL2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), innefattar individuell uppgift A & B
Hemtentamen (TEN2), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), innefattar individuell uppgift C
För VG på kursen krävs VG på TEN2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till delkursernas studiehandledningar.
Headset och webbkamera behövs för att genomföra kursen på distans.