Kursplan - Att möta autismspektrumtillstånd
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA098
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Reviderad
2014-04-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid autism och Aspergers syndrom : annorlunda intryck ger en annan bild
Stockholm : Autism- och Aspergerförbundet, 2012 - 218 s.
ISBN: 9789197660679 LIBRIS-ID: 13413753
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos, 2006 - 128 s.
ISBN: 91-7173-238-1 LIBRIS-ID: 10077355
En främmande värld : om lärande och autism
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 224 s.
ISBN: 91-44-03445-8 LIBRIS-ID: 9633870
Autism : relationer och sexualitet
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 184 s.
ISBN: 978-91-44-07236-4 LIBRIS-ID: 12097209
Arbeta med människor med autismspektrumtillstånd : hantverket och den professionella rollen
2. uppl. : Enskededalen : Pavus utbildning, 2014 - 333 s.
ISBN: 9789197666039 LIBRIS-ID: 18285481
Autism : medicinska och pedagogiska aspekter
Stockholm : Cura, 2002 - 131 s.
ISBN: 91-89091-25-6 328:00 LIBRIS-ID: 8415414
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 275 s.
ISBN: 978-91-44-07978-3 LIBRIS-ID: 13485807
Normalitetens förhandling och förvandling : en antologi om barn, skola och föräldraskap
Stockholm : Östlings bokförlag Symposion, 2006 - 279, [1] s.
ISBN: 91-7139-773-6 LIBRIS-ID: 10233382
Skolan och Aspergers syndrom : erfarenhet från skolpersonal och forskare
Stockholm : Skolverket, 2009 - 117 s.
URL: Fulltext
Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 254 s.
ISBN: 978-91-44-08152-6 LIBRIS-ID: 12469357
Referenslitteratur
Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd i grundskola och gymnasium : [information, förhållningssätt, pedagogik]
Stockholm : Habilitering & Hälsa, Stockholms läns landsting, cop. 2011 - 48 s.
ISBN: 978-91-88914-21-7 LIBRIS-ID: 12751744
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 202 s.
ISBN: 978-91-38-32594-0 LIBRIS-ID: 12477715
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Läroplan för grundsärskolan 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 1 PDF-fil (164 s.)
Läroplan för gymnasiesärskolan 2013
Stockholm : Skolverket, 2013 - 18 s.
ISBN: 9789138326343 LIBRIS-ID: 14698486
URL: Fulltext
Sociala berättelser och seriesamtal : teori och praktik
Stockholm : Riksfören. Autism, 2001 - 36 s.
ISBN: 91-631-1385-6 ; 375:00 LIBRIS-ID: 8365363
Övrigt
Valbar skönlitterär bok som behandlar autismspektrumtillstånd
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Eventuella filmer som visas under kursen kommer från UR
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid autism och Aspergers syndrom : annorlunda intryck ger en annan bild
Stockholm : Autism- och Aspergerförbundet, 2012 - 218 s.
ISBN: 9789197660679 LIBRIS-ID: 13413753
Arbeta med Aspergers syndrom : hantverket och den professionella rollen
Enskededalen : Pavus utbildning, 2010 - 367 s.
ISBN: 978-91-976660-3-9 LIBRIS-ID: 11855663
Autism : medicinska och pedagogiska aspekter
Stockholm : Cura, 2002 - 131 s.
ISBN: 91-89091-25-6 328:00 LIBRIS-ID: 8415414
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos, 2006 - 128 s.
ISBN: 91-7173-238-1 LIBRIS-ID: 10077355
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 275 s.
ISBN: 978-91-44-07978-3 LIBRIS-ID: 13485807
En främmande värld : om lärande och autism
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 224 s.
ISBN: 91-44-03445-8 LIBRIS-ID: 9633870
Normalitetens förhandling och förvandling : en antologi om barn, skola och föräldraskap
Stockholm : Östlings bokförlag Symposion, 2006 - 279, [1] s.
ISBN: 91-7139-773-6 LIBRIS-ID: 10233382
Skolan och Aspergers syndrom : erfarenhet från skolpersonal och forskare
Stockholm : Skolverket, 2009 - 117 s.
URL: Fulltext
Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 254 s.
ISBN: 978-91-44-08152-6 LIBRIS-ID: 12469357
Referenslitteratur
Sociala berättelser och seriesamtal : teori och praktik
Stockholm : Riksfören. Autism, 2001 - 36 s.
ISBN: 91-631-1385-6 ; 375:00 LIBRIS-ID: 8365363
Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd i grundskola och gymnasium : [information, förhållningssätt, pedagogik]
Stockholm : Habilitering & Hälsa, Stockholms läns landsting, cop. 2011 - 48 s.
ISBN: 978-91-88914-21-7 LIBRIS-ID: 12751744
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Övrigt
Valbar skönlitterär bok som behandlar autismspektrumtillstånd
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Eventuella filmer som visas under kursen kommer från UR
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig grundläggande kunskaper om och förståelse av villkor och förutsättningar för barn och unga med autismspektrumtillstånd.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- utifrån aktuell forskning och olika perspektiv redogöra för innebörder av autismspektrumtillstånd
- med stöd av aktuell forskning, kartlägga, analysera och planera pedagogiska insatser på olika nivåer för att underlätta lärande och öka delaktighet för barn och unga med autismspektrumtillstånd
- redogöra för och värdera betydelsen av olika lärandemiljöer för lärande och social utveckling vid autismspektrumtillstånd
- granska och problematisera kategorisering och diagnos vid praktiskt pedagogiskt arbete
- genomföra, dokumentera och redovisa egen fältstudie inom området
Innehåll
- Olika perspektiv på och teorier om autismspektrumtillstånd utifrån aktuell forskning
- Kartläggning, bedömning och pedagogiska strategier relaterade till autismspektrumtillstånd
- Lärande, delaktighet och social utveckling vid autismspektrumtillstånd
- Diagnostiska processer utifrån ett pedagogiskt perspektiv – pedagogiska utmaningar
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Pedagogiska perspektiv på autismspektrumtillstånd (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG)
Fältstudie (PRO2), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG)
Fältstudie (PRO3), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG)
Aktivt deltagande i alla seminarier avseende alla lärandemål (SEM1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänt (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll, seminarier och inlämningsuppgifter hänvisas till aktuell studiehandledning.