Kursplan - Entreprenöriellt lärande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA911
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-04-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att kursdeltagarna utvecklar kunskaper om entreprenörskap som förhållningssätt och perspektiv på lärande. Kursen syftar även till att ge verktyg för att utveckla skolkultur och skolstrukturer mot ett mer entreprenöriellt förhållningssätt. Kursen kännetecknas av reflektion och växelverkan mellan teoretiska perspektiv och praktiken som kursdeltagarna är verksamma i.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- relatera begreppen inom entreprenöriellt lärande till styrdokumenten
- redogöra för begreppet entreprenörskap ur olika perspektiv
- redogöra för hur ett entreprenöriellt förhållningsätt kan tillämpas i skolans praktik och hur det påverkar arbetssätt och kommunikation med elever, kollegor och omgivande samhälle
- analysera och redogöra för olika lärsituationer samt kunna relatera dessa till entreprenöriellt lärande
- ha fått kunskap om hur man tillämpar entreprenöriellt lärande i klassrummet
- diskutera hur olika utvecklingsprojekt kan användas för att öka elevers och pedagogers entreprenöriella förmågor
- beskriva och analysera bedömning och betygsättning i relation till entreprenöriellt lärande
Innehåll
Kursens innehåll är uppdelad i två moment
Moment 1
Det inledande momentet ger en historisk och politisk tillbakablick på entreprenörskapets väg in i skolan. Kursdeltagarna analyserar och diskuterar hur omvärld och samhällsutveckling påverkat och påverkar skolutvecklingen. Skolkulturen sätts i fokus i syfte att förstå hur förändringarna visar sig i skolan.
Kursdeltagarna diskuterar entreprenöriellt lärande och analyserar arbetsformerna i skolan, likabehandling och inkludering.
Med utgångspunkt i styrdokument analyserar kursdeltagarna begrepp inom det entreprenöriella lärandet så som företagsamhet, innovation, kreativitet, initiativ, eleven som aktör och medarbetare samt samverkan mellan skola och arbets-liv/omvärld. I detta moment kommer kursdeltagarna att påbörja ett utvecklingsarbete som ska löpa genom hela utbildningen och som ska bidra till att utveckla den egna förskolan -skolan mot ett mer entreprenöriellt förhållningssätt.
Moment 2
Det andra momentet sätter fokus på det inre entreprenörskapet och hur det tar sig uttryck i klassrummet. Med inre entreprenörskap menas elevens drivkrafter och vilja att lära och utvecklas. Kursdeltagarna behandlar förskole- och skolpersonalens motiverande roll och granskar undervisningsmetoder. I momentet uppmärksammas även frågekonstruktion, uppgifters utformning samt betyg och bedömning utifrån ett entreprenöriellt perspektiv. Kursdeltagarna diskuterar förskole- och skolpersonalens förhållningssätt och elevsyn, diskuterar och problematiserar utifrån etiska ställningstaganden. Förändringsarbete innebär ofta motstånd och konflikter. Kursdeltagarna får i detta moment kunskaper och verktyg för att praktiskt kunna hantera detta.
Undervisning
Kursen ges såväl som distans som på campus.
Särskild behörighet
All personal inom förskola och skola kan söka utbildningen. Ansökan till kursen ska vara godkänd av förskolechef/rektor.
Examination
Projektplan (PRO1) 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Redovisning (GRU1) 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) projektet redovisas muntligt i grupp och skriftligt med källhänvisningar
Inlämningsuppgift (INL1) 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Individuell läslogg eller reflekterande dagbok med källhänvisningar
Litteraturseminarium/seminarium (SEM1) 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) (aktivt deltagande)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ges som uppdragsutbildning på uppdrag av Skolverket.