Kursplan - Vetenskapliga forskningsmetoder I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA310
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Socialt arbete, Sjukgymnastik, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade metodkunskaper och utveckla sitt kritiska förhållningssätt inom vetenskapligt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 kritiskt granska och reflektera över olika vetenskapsteoretiska perspektiv
2 identifiera och tillämpa relevanta kvalitetskriterier utifrån olika forskningsmetoder/ansatser
3 beskriva och diskutera principer för evidensbasering
4 identifiera och argumentera för etiska aspekter inom forskningsmetodik
5 utföra, granska, värdera och tolka statistiska metoder
6 visa förmåga att formulera en forskningsfråga och motivera val av metod för att besvara forskningsfrågan
7 beskriva likheter och skillnader mellan olika kvalitativa metodansatser
8 utföra, granska och utvärdera kvalitativa analyser
Innehåll
Vetenskapsteoretiska perspektiv
Forskningsprocessen
Kvalitetskriterier
Forskningsetik
Kritisk granskning
Evidensbasering
Tillämpning av vetenskapliga metoder
Undervisning
Undervisning genom föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webb-baserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, vetenskapsteori, lärandemål 1-4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, kvalitativ metod, lärandemål 7-8. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN1) 2,5 hp, kvantitativ metod, lärandemål 5-6. Betyg Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på två av tre examinationsuppgifter. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
INL2 överlappar SOA207, 2,5 hp.
TEN1 överlappar PSA200 2,5 hp.