Kursplan - Sociologiska perspektiv på globalisering och utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA137
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sociologi, Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-06-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Att utifrån sociologiska och folkhälsovetenskapliga ansatser ska studenten skaffa sig en grundläggande förståelse för ojämlikheter i hälsa och välfärd utifrån ett globalt perspektiv. Fokus är att belysa hälsan och välfärdens samband med den sociala, ekonomiska, kulturella och politiska utvecklingen i globaliseringens spår med särskilt fokus på förståelse till interkulturella samspel - på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och redogöra för sociala förändringsprocesser i det globala och mångkulturella samhället
2 redogöra för vetenskapliga perspektiv och begrepp med fokus på globaliseringen och dess konsekvenser för hälsa och välfärd
3 diskutera globala förhållanden avseende sociala faktorer så som ojämlikhet, kön, etnicitet och socioekonomisk position samt hälsofaktorer
4 tillämpa vetenskaplig kunskap inom det aktuella fältet
5 presentera och försvara ett arbete inom det aktuella området både muntligt och skriftligt
Innehåll
Teorier kring social utveckling och globalisering
Global hälsa och dess bestämningsfaktorer
Multinationella företagens och civilsamhällets roll i en globaliserad värld
Intolerans, rasism och diskriminering
Kolonialisering - postkolonial global social ojämlikhet
Intersektionellt perspektiv (kön, etnicitet, ålder och social position)
Hållbar utveckling
Skuldbördan
Internationella organisationers roll (FN, WHO, Världsbanken, EU)
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
30 hp inom sociologi eller folkhälsovetenskap eller motsvarande.
Examination
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, muntlig presentation och försvar avseende lärandemål 3-5. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 6,0 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd