Kursplan - Handledning för yrkesverksamma inom hälso- och välfärdsområdet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA004
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Samtalet med känslomässig intelligens : [en handledning i konsten att samtala]
2. uppl. : Lund : Utbildningshuset, 2003 - [2], 296 s.
ISBN: 91-44-04285-X LIBRIS-ID: 9453765
Handledning och praktisk yrkesteori
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 384 s.
ISBN: 91-44-01707-3 ; 446:00 LIBRIS-ID: 8353044
Erfarenhetsbaserad kunskap och lärande inom vård och medicin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 104 s.
ISBN: 9789144054803 LIBRIS-ID: 11956829
Yrkesmässig handledning - mer än ord
3., [uppdaterade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 323 s.
ISBN: 9789144055886 LIBRIS-ID: 11746904
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall skaffa sig grundläggande kunskaper om handledning med anknytning till sin professionella yrkesidentitet. Vidare ska studenten utveckla färdigheter i att handleda i sin yrkesroll.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna beskriva:
1 begreppet handledning
2 handledningens olika faser för att kunna tillämpa handledning i yrkesrollen
3 kunskapsteoretiska aspekter som påverkar handledning för professionell yrkesutveckling
4 handledningssamtalet och dess utformning i mötet med den handledde
5 yrkesparadigmets påverkan och betydelse vid handledning
6 relationen mellan teoretisk och praktisk kunskap i handledningssammanhang
7 granskning och värdering av handledarens förhållningssätt, gränser och ansvar
Innehåll
Teorier och metoder för handledning
Paradigmteori
Begreppet handledning och dess syfte
Handledning som process
Handledningssamtalet
Etiskt förhållningssätt, funktion och strategier för handledare
Undervisning
Undervisningen bygger på studenternas eget aktiva kunskapssökande och genomförs i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och studieuppgifter enskilt och i grupp.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, skriftlig individuell uppgift.
Seminarium (SEM1), 1,0 hp.
Seminarium (SEM2), 1,0 hp.
Seminarium (SEM3), 1,0 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd