Kursplan - Språkets sociala kontext
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA419
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, 2010 - 44 s.
ISBN: 978-91-86491-56-7 LIBRIS-ID: 12090119
URL: Fulltext
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt : småskrift utarbetad av Språkrådet 2008
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 121 s.
ISBN: 978-91-1-305171-0 LIBRIS-ID: 13779531
Sociolingvistik i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 252 s.
ISBN: 9789144095660 LIBRIS-ID: 18081569
Artiklar
Attityder till spår av andra språk, en forskningsöversikt. Rapporter från Språkrådet 15. Institutet för språk och folkminnen
2020
URL: http://sprakochfolkminnen.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1432585&dswid=9446
Förortsförankrat tal - ett inifrån- och ett utifrånperspektiv. I Språk och stil NF 31:1, 2021, pp. 166-200
2021
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1533907&dswid=-5297
Webbadresser
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84023.1333710170!/menu/standard/file/2006_5_Lindberg.pdf
Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor : en kvantitativ studie av utvecklingen över tid i slutet av grundskolan
2018 - 102 s.
URL: Länk
Flerspråkighet som resurs.
Transspråkande - bakgrund, teorier och praktiknära exempel
2018
Referenslitteratur
Språksociologi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 403 s.
ISBN: 978-91-44-05326-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11485799
-
Böcker
Ordets makt och tankens frihet : om språket som maktfaktor : Humanistdagarna vid Uppsala universitet 1999
Uppsala : Univ., 1999 - 377 s.
ISBN: 91-506-1384-7 LIBRIS-ID: 7403177
Språksociologi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 403 s.
ISBN: 978-91-44-05326-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11485799
Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, 2010 - 44 s.
ISBN: 978-91-86491-56-7 LIBRIS-ID: 12090119
URL: Fulltext
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt : småskrift utarbetad av Språkrådet 2008
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 121 s.
ISBN: 978-91-1-305171-0 LIBRIS-ID: 13779531
Språkutveckling under skoltiden
Lund : Studentlitteratur, 1989 - 288 s.
ISBN: 91-44-29681-9 ; 189:00 LIBRIS-ID: 8353479
Artiklar
Svenska med något utländskt
Språkrådet, 2006
Modersmål har vi allihopa, här med och där med
Språkrådet, 2006:3
Webbadresser
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84023.1333710170!/menu/standard/file/2006_5_Lindberg.pdf
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om språksociologi med fokus på kommunikationsmönster i tal och skrift utifrån etnicitets-, genus-, klass- och maktperspektiv samt språkliga normer och attityder till språkbruk. Kursen syftar dessutom till att studenten ska kunna resonera kring de didaktiska konsekvenserna av de olika synsätt som behandlas i kursen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för lärande i ett flerspråkigt perspektiv
- redogöra för grunddragen i hur samtal är uppbyggda och för olika samtalsstilar
- översiktligt beskriva hur kommunikationsmönster hänger samman med etnicitet, genus, klass och makt samt kunna dra didaktiska slutsatser av detta
- exemplifiera hur attityder till språk påverkar olika kommunikationssituationer
- ta ställning till frågor som rör språknormer och beskriva de didaktiska konsekvenserna av ställningstagandena
- resonera kring skillnader mellan formellt och informellt språk samt presentera förslag på metoder för undervisning som främjar elevernas språkutveckling
Innehåll
- Lärande i ett flerspråkigt perspektiv
- Klass, genus och etnicitet som bakgrundsfaktorer för kommunikation
- Attityder till språkbruk
- Språk och makt
- Samtalsstilar
- Språknormer
- Skolspråk och vardagsspråk
- Informationsteknologi och språk
- Språksociologins didaktik och metodik
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Särskild behörighet
Student vid Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
Fältstudie (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG) Språkets sociala kontext.
Muntliga och skriftliga uppgifter (ÖVN1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning