Kursplan - Möjligheter och hinder i språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling - grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA113
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 173 s.
ISBN: 91-44-01774-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 8353068
Estetiska upplevelser och specialpedagogisk praxis. I Alerby, E & Elídóttir (2006). Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund: Studentlitteratur, 2006
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärandet. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i praktiken
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Artiklar
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Pedagogiska institutionen. Örebro universitet, 2003
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Läsinlärning börjar med den tidiga språkutvecklingen
Svenska Dyslexiföreningen, 2007
Dyslexi och tvåspråkighet - ett forskningsområde i utveckling
Svenska Dyslexiföreningen, 2008
Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter?
Växjö Universitet,
URL: http://www.dyslexi.org/sites/dyslexi.org/files/c._jacobsson_kompensatoriska.pdf
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Referenslitteratur
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 173 s.
ISBN: 91-44-01774-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 8353068
Estetiska upplevelser och specialpedagogisk praxis. I Alerby, E & Elídóttir (2006). Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund: Studentlitteratur, 2006
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Läsningens psykologi och pedagogik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 189 s.
ISBN: 978-91-27-41956-8 LIBRIS-ID: 11614815
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 9789128004596 LIBRIS-ID: 14804594
URL: Fulltext
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärandet. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i praktiken
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013
Artiklar
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Pedagogiska institutionen. Örebro universitet, 2003
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik. Resultatdialog 2012. Forskning inom utbildningsvetenskap
Vetenskapsrådets rapportserie 7:2012. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Det ser rätt ut - men är ändå fel
Göteborg Universitet, 2000
Läsinlärning börjar med den tidiga språkutvecklingen
Svenska Dyslexiföreningen, 2007
Dyslexi och tvåspråkighet - ett forskningsområde i utveckling
Svenska Dyslexiföreningen, 2008
Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter?
Växjö Universitet,
URL: http://www.dyslexi.org/sites/dyslexi.org/files/c._jacobsson_kompensatoriska.pdf
Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik
Stockholm: Stockhoms universitet, 2010
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Lässvårigheter och räknesvårigheter
Göteborgs universitet, 2007
Referenslitteratur
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 80 s.
ISBN: 91-27-72309-7 LIBRIS-ID: 9967729
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
God skrivutveckling : kartläggning och övningar
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 112 s.
ISBN: 978-91-27-41258-3 LIBRIS-ID: 10726429
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
På väg in i skolan : om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 220 s.
ISBN: 9789155485054 LIBRIS-ID: 13587025
URL: Länk
Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket
[Stockholm] : Skolverket, [2001?] - 74 bl.
URL: Länk
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 173 s.
ISBN: 91-44-01774-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 8353068
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Estetiska upplevelser och specialpedagogisk praxis. I Alerby, E & Elídóttir (2006). Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund: Studentlitteratur, 2006
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Läsundervisning och läsutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05215-1 LIBRIS-ID: 11434192
Läsningens psykologi och pedagogik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 189 s.
ISBN: 978-91-27-41956-8 LIBRIS-ID: 11614815
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 9789128004596 LIBRIS-ID: 14804594
URL: Fulltext
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärandet. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i praktiken
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013
Artiklar
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Pedagogiska institutionen. Örebro universitet, 2003
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik. Resultatdialog 2012. Forskning inom utbildningsvetenskap
Vetenskapsrådets rapportserie 7:2012. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Referenslitteratur
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 80 s.
ISBN: 91-27-72309-7 LIBRIS-ID: 9967729
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
God skrivutveckling : kartläggning och övningar
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 112 s.
ISBN: 978-91-27-41258-3 LIBRIS-ID: 10726429
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
På väg in i skolan : om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 220 s.
ISBN: 9789155485054 LIBRIS-ID: 13587025
URL: Länk
Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket
[Stockholm] : Skolverket, [2001?] - 74 bl.
URL: Länk
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för möjligheter och hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för, analysera och kritiskt granska olika teorier och synsätt gällande språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt värdera konsekvenser av dessa för praktiskt pedagogiskt arbete i förskoleklass och de tidiga skolåren
- identifiera, analysera och kritiskt granska hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
- redogöra för, kritiskt granska och värdera pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja respektive motverka hinder i språk- och matematikutveckling utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv med beaktande av barns olika förutsättningar och behov
- kritiskt granska och värdera val av arbetssätt, arbetsformer och läromedel som kan underlätta respektive hindra barns möjligheter till språk- och matematiklärande
Innehåll
- Teorier och perspektiv på barns lärande och utveckling i språk, skriv- och läsprocessen samt matematik
- Hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
- Pedagogiskt arbete för att främja barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt för att möta hinder i den utvecklingen utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv
- Kartläggande, analyserande och åtgärdande arbete för att möta hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
Undervisning
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och fältarbete.
Särskild behörighet
7,5 hp UVK, 22,5 ämnesstudier
Examination
Varierande examinationsformer tillämpas. Kursen examineras genom bedömning av deltagande i seminarier och genomförande av fältstudieuppgifter samt genom redovisning av muntliga och skriftliga uppgifter.
Skriftlig redovisning, hemtentamen (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
Fältstudie (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Kartläggning, pedagogiskt arbete språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
Seminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Obligatorisk närvaro
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.