Kursplan - Språkbeskrivning och textanalys
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA413
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 209 s.
ISBN: 91-44-04114-4 : 278:00 LIBRIS-ID: 8627622
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skrivande i skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789140688484 LIBRIS-ID: 17619973
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 371 sidor
ISBN: 9789144097114 LIBRIS-ID: 19770024
Text och kontext - perspektiv på textanalys
Gleerups Utbildning AB, 2017
ISBN: 9789140693648 LIBRIS-ID: 19988278
Artiklar
Learning to Read, Reading to Learn - A Middle Years Literacy Intervention Project
The International Journal of Learning. Volume 13, 2007
Finding a Place for CCSS Literacy Skills in the Middle School Social Studies Curriculum
I: The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas 88 (1). S. 18.,
Webbadresser
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
Aktuella kursplaner i svenska för grundskola och gymnasium
Skolverket,
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 209 s.
ISBN: 91-44-04114-4 : 278:00 LIBRIS-ID: 8627622
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skrivande i skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789140688484 LIBRIS-ID: 17619973
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Artiklar
Learning to Read, Reading to Learn - A Middle Years Literacy Intervention Project
The International Journal of Learning. Volume 13, 2007
Finding a Place for CCSS Literacy Skills in the Middle School Social Studies Curriculum
I: The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas 88 (1). S. 18.,
Webbadresser
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
Aktuella kursplaner i svenska för grundskola och gymnasium
Skolverket,
Syfte
Kursen syftar till att studenterna vidareutvecklar sin förmåga att analysera texter och att ge språk- och skrivutvecklande respons på elevtexter. Dessutom syftar kursen till att studenterna tillägnar sig fördjupade kunskaper i språkvetenskapliga teorier och metoder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- analysera elevtexter och sakprosatexter utifrån kvalitativa och kvantitativa språkvetenskapliga teorier och metoder
- använda adekvat terminologi vid analys av texter enligt ovan
- ge språk- och skrivutvecklande respons på elevtexter och därvid beakta aktuell forskning om textanalys och responsgivning
- bedöma elevtexter utifrån mål och kriterier i aktuella styrdokument
Innehåll
- Språkvetenskapliga teorier och metoder för textanalys
- Analys av sakprosatexter och elevtexter
- Responsgivning på elevtexter
- Bedömning av elevtexter
- Genrepedagogik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och textanalyser.
Särskild behörighet
Minst 22,5 hp svenska språket
Examination
Fältstudie (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG) Textanalyser.
Elevtextbedömning. Muntliga och skriftliga övningar (ÖVN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning