Kursplan - Självständigt arbete i specialpedagogik - Speciallärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA911
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 155 sidor
ISBN: 9789144121970 LIBRIS-ID: s2nkmjdnqc20vgd7
Litteratur väljs individuellt i samråd med handledare
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper i att kritiskt värdera, analysera och genomföra en vetenskaplig undersökning med relevans för praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- självständigt identifiera, formulera och analysera ett problemområde med relevans för rollen som speciallärare
- genomföra, dokumentera och redovisa en empiriskt grundad studie, utifrån en specialpedagogisk frågeställning, som uppfyller kraven på vetenskaplighet
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- visa fördjupad förmåga att kritiskt diskutera och värdera specialpedagogisk forskning av betydelse för arbete som speciallärare
Innehåll
- Forskningsprocessen
- Utarbetande av ett självständigt arbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en specialpedagogisk frågeställning med relevans för praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare
- Försvarande av självständigt arbete vid ventileringstillfälle
- Kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete vid ventileringstillfälle
Undervisning
Handledning, fältstudier, seminarier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Uppsats. Examinerad vid ventileringstillfälle samt opponering av annan uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom speciallärarprogrammet, omfattande totalt 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.