Kursplan - Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA229
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Artiklar
Language testing and assessment (Part 2)
Language teaching, 2002
Increasing International and Domestic Student Interaction through Group Work: A Case Study from the Humanities. Higher Education Research and Development
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Struggles for legitimacy in mother tongue instruction in Sweden
Language and Education, 2015
URL: http://www.tandfonline.com/eprint/veHbTszTrYzpAtycCP8g/full
Countering the dual: Transglossia, dynamic bilingualism and translanguaging in education.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2014
URL: https://ofeliagarciadotorg.files.wordpress.com/2014/01/countering-the-dual-transglossia.pdf
The use of the first language in second language learning reconsidered.
College Student Journal, 2012
Assisting the development of sociopragmatic skills: Negotiating refusals at work.
2015
Linguistically based inequality, multilingual education and a genre-based literacy development pedagogy: insights from the Australian experience.
2015
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500782.2014.994527?journalCode=rlae20
Webbadresser
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Herravälde. Är det bara killar eller?
Göteborgs universitet, 2014
-
Böcker
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Artiklar
Language testing and assessment (Part 2)
Language teaching, 2002
Increasing International and Domestic Student Interaction through Group Work: A Case Study from the Humanities. Higher Education Research and Development
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Struggles for legitimacy in mother tongue instruction in Sweden
Language and Education, 2015
URL: http://www.tandfonline.com/eprint/veHbTszTrYzpAtycCP8g/full
Countering the dual: Transglossia, dynamic bilingualism and translanguaging in education.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2014
URL: https://ofeliagarciadotorg.files.wordpress.com/2014/01/countering-the-dual-transglossia.pdf
The use of the first language in second language learning reconsidered.
College Student Journal, 2012
Assisting the development of sociopragmatic skills: Negotiating refusals at work.
2015
The Use of L1 as a Writing Strategy in L2 Writing Tasks.
2014
Linguistically based inequality, multilingual education and a genre-based literacy development pedagogy: insights from the Australian experience.
2015
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500782.2014.994527?journalCode=rlae20
Webbadresser
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Herravälde. Är det bara killar eller?
Göteborgs universitet, 2014
-
Böcker
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Stockholm : Pocky, 2006 - 204, [3] s.
ISBN: 91-85011-30-4 LIBRIS-ID: 10142139
URL: Omslagsbild
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Webbadresser
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- använda och förklara centrala begrepp inom området
- analysera, diskutera och kritiskt granska relevant forskning
- diskutera möjliga tillämpningar av relevanta teorier i det flerspråkiga klassrummet
Innehåll
- Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
- Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
- Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 60 hp (minst 52,5 hp före kursstart) eller motsvarande
Examination
Inlämningsuppgift (INL1) Inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt, 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1) 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på INL1.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd