Kursplan - Svenska som andraspråk 2
Omfattning
30 hp
Kurskod
SSA222
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska skaffa sig fördjupade ämneskunskaper för undervisning i svenska som andraspråk.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
- utföra grundläggande analys av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och bedöma den språkliga nivån och utvecklingen
- redogöra för och diskutera två- och flerspråkighet utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- ge exempel på hur skönlitteratur kan användas i andraspråksundervisning i olika syften och sammanhang
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser
Delkurs 1: Att lära på sitt andraspråk, 7,5 hp
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- Läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
Delkurs 2: Språkutvecklingsanalys, 7,5 hp
- Performansanalys av andraspråkselevers skriftliga produktion
- Fältstudie av andraspråkselevers muntliga produktion
- Inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
Delkurs 3: Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet, 7,5 hp
- Sveriges språkliga mångfald och framväxten av nya sätt att tala svenska bland unga i det flerspråkiga Sverige
- Språkliga praktiker och ungas identitetskonstruktioner
- Attityder till språk och språkanvändning
- Språkliga kategoriseringar, språkideologier, språkpolitik och språkplanering
- Språkbevarande eller språkbyte
Delkurs 4: Litteratur i andraspråksundervisning, 7,5 hp
- Orientering om litteratur i ett andraspråksperspektiv
- Analys av samtida och äldre litteratur från olika kulturer
- Diskussion om hur litteraturen kan tillämpas praktiskt i andraspråksundervisning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgifter.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 1 30 hp (minst 22,5hp före kursstart) eller motsvarande
Examination
Att lära på sitt andraspråk
Tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Inlämningsuppgifter redovisas skriftligt och muntligt
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Skriftlig inlämning
Språkutvecklingsanalys
Skriftlig tentamen (TEN2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projektrapport (PRO1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Fältstudie
Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet
Inlämningsuppgift (INL2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Inlämningsuppgifter redovisas skriftligt och muntligt
Projektrapport (PRO2), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Fältstudie
Litteratur i andraspråksundervisning
Inlämningsuppgift (INL3), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Inlämningsuppgifter redovisas skriftligt och muntligt
Projektrapport (PRO3) 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 20 hp. För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd