Kursplan - Andraspråksinlärning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA220
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 217 sidor
ISBN: 9789144076256 LIBRIS-ID: 20891881
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Artiklar
The motivational foundation of learning languages other than Global English: Theoretical issues and research directions. The Modern Language Journal, 101(3), 455-468
2017
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 217, [7] s.
ISBN: 91-44-03070-3 : 298:00 LIBRIS-ID: 9080084
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Tredjespråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 212 s.
ISBN: 9789144093185 LIBRIS-ID: 18850801
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Webbadresser
Andraspråksinlärning och Andraspråksutveckling hos Vuxna
Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen, Stockholm, 26 februari 2015 del 1,
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012,
Hur blir man klok på sitt andraspråk?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012,
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 217, [7] s.
ISBN: 91-44-03070-3 : 298:00 LIBRIS-ID: 9080084
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Tredjespråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 212 s.
ISBN: 9789144093185 LIBRIS-ID: 18850801
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Artiklar
Utvalda artiklar i Language Learning [Special Issue: Orders and Sequences in the Acquisition of L2 Morphosyntax, 40 Years On], March 2015, Volume 65, Issue 1
Webbadresser
Andraspråksinlärning och Andraspråksutveckling hos Vuxna
Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen, Stockholm, 26 februari 2015 del 1,
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012,
Hur blir man klok på sitt andraspråk?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012,
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 217, [7] s.
ISBN: 91-44-03070-3 : 298:00 LIBRIS-ID: 9080084
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Andraspråksresan
Stockholm : Folkuniversitetet, 2004 - 47, [1] s.
ISBN: 91-974840-5-9 LIBRIS-ID: 9682938
Webbadresser
Modersmålsundervisning - en forskningsöversikt
Skolverket, 2000
URL: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.9690!Menu/article/attachment/forskningsoversikt.pdf
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om andraspråksinlärning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
- beskriva typiska inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid andraspråksinlärning
- använda och förklara centrala begrepp inom området
- diskutera faktorer som påverkar förmågan att tillägna sig språk i olika åldrar
- redogöra för och diskutera olika undervisningsmodeller för tvåspråkig utbildning
Innehåll
- Första- och andraspråksinlärning
- Centrala teorier om språkinlärning
- Tvåspråkig utveckling hos barn
- Inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid språkinlärning
- Individuella och sociala faktorers inverkan på språkinlärning
- Tvåspråkig utbildning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgift.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Skriftlig tentamen
Projektrapport (PRO1), 2,5högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Fältstudie
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på TEN1. För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd