Kursplan - Svenska för grundlärare 4-6, introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA125
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-06-17
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket,
: Borta bra, men hemma bäst? Elsa Beskows och Astrid Lindgrens idyller
Lund: Studentlitteratur, 2008
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Elever skriver : om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 200 s.
ISBN: 9789144029825 LIBRIS-ID: 11886516
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 280 s.
ISBN: 9789127135987 LIBRIS-ID: 15989592
Artiklar
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Övrigt
Följande skönlitterära verk :
Forts:
Ytterligare ca 150 sidor skönlitteratur i ett kompendium eller på nätet.
-
Böcker
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Storylineboken : handbok för lärare
1. uppl. : Hässelby : Runa, 2004 - 336 s.
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.) LIBRIS-ID: 9362908
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Utmana, utforska, utveckla! : om läs- och skrivprocessen i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 126 s.
ISBN: 9789144055909 LIBRIS-ID: 11933894
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket,
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
: Borta bra, men hemma bäst? Elsa Beskows och Astrid Lindgrens idyller
Lund: Studentlitteratur, 2008
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Elever skriver : om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 200 s.
ISBN: 9789144029825 LIBRIS-ID: 11886516
Artiklar
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Övrigt
Följande skönlitterära verk :
Forts:
Ytterligare ca 150 sidor skönlitteratur i ett kompendium eller på nätet.
-
Böcker
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Storylineboken : handbok för lärare
1. uppl. : Hässelby : Runa, 2004 - 336 s.
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.) LIBRIS-ID: 9362908
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
3. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2013 - 226 s. ; 24 cm
ISBN: 9789173828666 LIBRIS-ID: 13881632
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Utmana, utforska, utveckla! : om läs- och skrivprocessen i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 126 s.
ISBN: 9789144055909 LIBRIS-ID: 11933894
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket,
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Övrigt
Skönlitterära texter i en omfattning av cirka 300 sidor
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig teoretiska, didaktiska och metodiska perspektiv på barns och ungdomars språkutveckling med fokus på läs- och skrivstrategier. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga barns språkliga utveckling och medvetenhet syftar kursen också till att ge kunskap om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur. Kursen syftar dessutom till att studenterna tillägnar sig kunskap om barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling samt litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- redogöra för grundläggande teorier för läs- och skrivinlärning
- redogöra för och diskutera teorier om och metoder för barns och ungdomars läs- och skrivutveckling
- redogöra för och jämföra teorier om och metoder för hur en- och flerspråkiga barns och ungdomars språkutveckling kan främjas
- identifiera normal och försenad läs- och skrivutveckling
- redogöra för huvudlinjerna i barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling
- med hjälp av litteraturvetenskaplig terminologi kunna analysera och tolka litterära och texter
- utifrån litteraturdidaktisk teori diskutera hur skönlitterära texter kommunicerar och kan användas i det praktiskt pedagogiska arbetet
- redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- Läs- och skrivutveckling, teorier och metoder
- Läs- och skrivutveckling i praktiskt pedagogiskt arbete
- Estetiska lärprocesser
- Enspråkiga och flerspråkiga barns språkutveckling
- Teorier om språkutvecklingsfaser
- Barn- och ungdomslitteraturens historia och genrer
- Exempel på barn- och ungdomslitteratur från olika tider och olika delar av världen
- Språk- och litteraturvetenskapliga och -didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet 4-6
Examination
Skriftlig tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng. Språkets struktur. Betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Skriftlig tentamen (TEN2), 5 högskolepoäng. Språk-, läs- och skrivutveckling. Betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Projektrapport (PRO1), 2 högskolepoäng. Språkutveckling. Fältstudie. Muntlig och skriftlig redovisning. Betyg Godkänd (G)
Skriftlig inlämningsuppgift (INL1), 5 högskolepoäng. Barn- och ungdomslitteratur och dess didaktiska förutsättning och tillämpningar. Betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på minst 8 högskolepoäng.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.