Kursplan - Våldets komplexitet i det sociala arbetet med barn och unga
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA900
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-12-18
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Stjärnlösa nätter : en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt liv
Pocketutg. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-1-303565-9 LIBRIS-ID: 12280697
Stöd till barn som upplevt våld mot mamma : Preliminära resultat från en nationell utvärdering
Göteborg : Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen, 2010 - 110 s.
ISBN: 978-91-633-8050-1 LIBRIS-ID: 12098334
URL: Länk
Skolan, familjerätten och barnen
Utbildning och Demokrati, 20(2), 2011
Pedagoger i det sociala uppdragets gränstrakter: Att hantera familjerättsliga processer, hot och våld
Sociologisk forskning, 49(3), 2012
Perspektiv på manlighet och heder
Gothia, 2010
Hedersrelaterad problematik i skolan : en kunskaps- och forskningsöversikt
Stockholm : Fritze, 2010 - 84 s.
ISBN: 9789138234747 LIBRIS-ID: 12072340
Mannens maktförlust vid migrationen : en del i "hedersförtryck" och konflikter inom invandrade familjer
Ingår i:
Perspektiv på manlighet och heder
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-7205-678-7 LIBRIS-ID: 11837435
URL: Länk
S. 16-39
Barns röster om våld : att tolka och förstå
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2008 - 234 s.
ISBN: 9789140663528 LIBRIS-ID: 11156970
Våldsförebyggande arbete med män : en kunskapsöversikt
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting, 2011 - 128 s.
ISBN: 978-91-7164-716-0 LIBRIS-ID: 12351112
URL: Fulltext
Stöd till barn som upplevt våld : Utvecklingen på fältet 2006-2010
Uppsala : Uppsala universitet, Sociologiska institutionen, 2010 - 63 s.
ISBN: 978-91-506-2173-0 LIBRIS-ID: 12066616
URL: Länk
När barn som upplevt våld möter socialtjänsten : om barns perspektiv, delaktighet och giltiggörande
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2011 - 160 s.
ISBN: 978-91-7205-738-8 LIBRIS-ID: 12193624
Våld : handbok om socialnämndens ansvar för våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 198 s.
ISBN: 978-91-86885-30-4 LIBRIS-ID: 12351154
URL: Fulltext
Children exposed to domestic violence conclusions from the literature and challenges ahead
Journal of Social Work 10, 2010
Abused women with children or children of abused women? A study of conflicting perspectives at women´s refuges in Norway
Child and Family Social Work 16, 2011
Övrigt
Tillkommer ytterligare litteratur i samråd med lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Barn, utsatthet och heder
Stockholm : Ersta Sköndal högskola förlag, 2013 - 115 s.
ISBN: 9789138326312 LIBRIS-ID: 14404302
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251 s.
ISBN: 91-44-04394-5 LIBRIS-ID: 10119418
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig fördjupade kunskaper om olika förklaringsmodeller till våld i nära relationer samt våldets komplexitet för kvinnor och män och dess konsekvenser i föräldraskapet. Den studerande ska teoriförankra och forskningsanknyta egna erfarenheter av socialt arbete med våldsutsatta samt utveckla färdigheter för utredning och ärendehandläggning med särskilt beaktande av ett genusperspektiv och ett barnperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för olika teorier och förklaringsmodeller till våld i nära relationer samt hur samhällsstrukturer, organisationer och individers beteende interagerar och påverkar våldet
2 redogöra för och diskutera aktuella forskningsresultat om våld i nära relationer och dess konsekvenser för våldsutsatta vuxna/föräldrar, barn och unga samt relatera dessa till egna erfarenheter av socialt arbete med våld i nära relationer
3 redogöra för och diskutera begreppet heder och hedersrelaterat våld samt diskutera betydelsen och olika konsekvenser för bemötande av förövare och utsatta i det sociala arbetet
Färdighet och förmåga
4 med hjälp av ett genus- och barnperspektiv granska den egna myndighetens/organisationens arbetsstrukturer och bemötande avseende våldsutsatta vuxna/föräldrar och barn samt samverkan med andra verksamheter
5 med stöd i teorier och aktuell forskning om våld i nära relationer kritiskt granska och analysera ärendehandläggningsrutiner i det sociala arbetet samt hur dessa tillgodoser våldsutsatta vuxnas/föräldrars, barns och ungas behov av hjälp och stöd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 värdera olika teorier och förklaringsmodeller till våld i nära relationer samt vad dessa innebär för ett professionellt förhållningssätt och bemötande av våldsutsatta vuxna/föräldrar, barn och unga
Innehåll
Teorier och förklaringsmodeller till våld i nära relationer
Aktuell forskning om våld i nära relationer
Våldets konsekvenser för våldsutsatta vuxna/föräldrar, barn och unga
Begreppet heder och hedersrelaterat våld
Genusperspektiv på våld
Barnperspektiv på våld
Handläggningsrutiner, samtals- och utredningsmetodik
Professionellt förhållningssätt och bemötande
Delmoment
Moment 1: Teori och forskningsläge
Våldsfältets historik; FN:s arbete med frågan; Utvecklingen i Sverige
Forskningsläge och teoretiska perspektiv
Moment 2: Handläggningsprocessen
Screening och upptäckt
Bedömning: våldet, risker, våldsutsatta vuxnas/föräldrars och barns säkerhet, lämpliga insatser
Motivationsarbete och MI
Arbetsteam och handledning
Uppföljning
Moment 3: Interventionsmodeller
Insatser riktade till barn
Insatser riktade till unga
Insatser riktade till vuxna våldsutövare respektive våldsutsatta
Moment 4: Våld ur ett hedersrelaterat perspektiv
Utredningar
Insatser
Undervisning
Utbildningen ges i form av föreläsningar, seminarier, projektarbete i grupp och andra praktiska övningar. Den karaktäriseras av problematiserande perspektiv med syftet att knyta samman teori och praktik. Obligatoriska undervisningsmoment ingår i de flesta delmoment i vilka krävs aktivt deltagande av studenterna.
Utbildningen ges en dag i veckan, varannan vecka i form av heldag förlagd till Mälardalens högskola i Västerås, varannan vecka i form av studietid under eget ansvar. Mellan undervisningstillfällen arbetar studenterna också med egna uppgifter. Här ingår ett utvecklingsprojekt under terminen grundat i det egna arbetet. Dessutom skriver de studerande en reflektionsdagbok mellan kurstillfällena.
Särskild behörighet
Socionomexamen eller likvärdig utbildning. Uppdragsgivaren utser deltagarna.
Examination
Projekt (PRO1), 3 hp, individuellt skriva sin egen reflektionsdagbok, avseende lärandemål 1-6.
Projekt (PRO2), 4,5 hp, rapport från utvecklingsarbete. Individuellt utvecklingsprojekt under terminen grundat i det egna arbetet avseende lärandemål 1-6.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Vid prövning av den studerandes kunskaper och färdigheter skall, i fråga om tillämpliga kurser och moment, även självständigt omdöme och förmåga till kritisk analys beaktas. Prövningen inriktas så att den särskilt beaktar kraven på integrerade kunskaper enligt utbildningens mål. Som betyg vid prövning av de studerandes kunskaper och färdigheter används något av uttrycken godkänd och underkänd.