Kursplan - Sociala samspelsprocesser
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
SQA110
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-04-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, autism, asperger, tourettes, ångest med flera
Andra reviderade utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2016] - 335 sidor
ISBN: 978-91-27-14175-9 LIBRIS-ID: 17420993
Kompendier
Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning : Handledning : förskola, skola och fritidshem
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2016 - 94 s.
ISBN: 9789128006705 LIBRIS-ID: 19757886
Artiklar
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Assessing reasons for school non-attendance
Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 316-336, 2015
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Emotional and Behavioural Difficulties. The practices of dealing with children with special needs in school: A Norwegian perspective
Emotional and Behavioural Difficulties, 19(3), 296-310, 2014
Empati som känsla, förståelse och omsorg
Socialmedicinsk tidskrift, 2, 214-221, 2013
Evidence-Based Practices in Interventions for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders
Preventing School failure: Alternative Education for Children and Youth 54(4), 275-282, 2010
From ABCs to ADHD: The role of schooling in the construction of behaviour disorder and production of disorderly objects
International Journal of Inclusive Education, 12(1), 7-33, 2008
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Special educational needs and support provisions in Swedish preschools: A multiple-case study
International Journal of Early Childhood Special Education, 7(2), 273-293, 2015
Övrigt
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation, (UNESCO). (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris: UNESCO
United Nations. (1989). Convention on the Rights of the Child
URL: http://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/CRC.aspx
United Nations. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities
URL: http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml
Därtill tillkommer följande obligatoriska kurslitteratur:
-
Böcker
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2012 - 314 s.
ISBN: 9789173467339 LIBRIS-ID: 13861196
URL: Fulltext
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Who should do What to Whom? : Occupational Groups´ Views on Special Needs
Jönköping : School of Education and Communication, 2013 - 248 s. (PDF)
URL: Länk
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
"Participation is everything" : young people's voices on participation in school life
Örebro : Örebro University, 2014 - 143 s.
ISBN: 9789175290416 LIBRIS-ID: 16731211
URL: Länk
Skolk ur elevernas och skolans perspektiv : en intervju- och dokumentstudie
Jönköping : Hälsohögskolan, Högskolan i Jönköping, 2013 - 150 s.
ISBN: 9789185835423 LIBRIS-ID: 14068932
URL: Länk
Välj En av avhandlingarna nedan med utgångspunkt från egen verksamhet
,,
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
"Detta ideliga mötande" : en studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, [2009] - 270 s.
ISBN: 9789162879112 LIBRIS-ID: 11751512
URL: Länk
Dokumenterat utanförskap : om skolbarn som inte når målen
Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006 - 180, [15] s.
ISBN: 91-7267-219-6 LIBRIS-ID: 10225872
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Lärares och elevers interaktion i klassrummet : betydelsen av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen
Linköping : Univ., 2003 - 184, [3] s.
ISBN: 91-7373-667-8 LIBRIS-ID: 8928538
Educational pathways and transitions in the early school years : special educational needs, support provisions and inclusive education
Stockholm : Department of Special Education, Stockholm University, 2016 - 135 s.
ISBN: 9789176493090 LIBRIS-ID: 19283823
URL: Länk
Artiklar
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Children with behaviour problems: the influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school.
Infant and Child Development, 2006
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Special Support in Preschools in Sweden: Preschool staffs definition of the construct
International Journal of Disability, Development and Education, 2010
Övrigt
Utöver kurslitteraturen förväntas studenten känna till och kunna referera till :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer: artiklar, rapporter enligt Studiehandledningen
-
Böcker
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2012 - 314 s.
ISBN: 9789173467339 LIBRIS-ID: 13861196
URL: Fulltext
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Who should do What to Whom? : Occupational Groups´ Views on Special Needs
Jönköping : School of Education and Communication, 2013 - 248 s. (PDF)
URL: Länk
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 174 s.
ISBN: 91-47-05319-4 LIBRIS-ID: 10125741
URL: Omslagsbild
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
"Participation is everything" : young people's voices on participation in school life
Örebro : Örebro University, 2014 - 143 s.
ISBN: 9789175290416 LIBRIS-ID: 16731211
URL: Länk
Skolk ur elevernas och skolans perspektiv : en intervju- och dokumentstudie
Jönköping : Hälsohögskolan, Högskolan i Jönköping, 2013 - 150 s.
ISBN: 9789185835423 LIBRIS-ID: 14068932
URL: Länk
Välj En av avhandlingarna nedan med utgångspunkt från egen verksamhet
,,
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
"Detta ideliga mötande" : en studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, [2009] - 270 s.
ISBN: 9789162879112 LIBRIS-ID: 11751512
URL: Länk
Dokumenterat utanförskap : om skolbarn som inte når målen
Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006 - 180, [15] s.
ISBN: 91-7267-219-6 LIBRIS-ID: 10225872
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Lärares och elevers interaktion i klassrummet : betydelsen av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen
Linköping : Univ., 2003 - 184, [3] s.
ISBN: 91-7373-667-8 LIBRIS-ID: 8928538
Artiklar
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Svåra etiska överväganden. [Recension av boken Samvær og marginalisering. Socialt samspil i skolelivet].
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Children with behaviour problems: the influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school.
Infant and Child Development, 2006
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Special Support in Preschools in Sweden: Preschool staffs definition of the construct
International Journal of Disability, Development and Education, 2010
Övrigt
Utöver kurslitteraturen förväntas studenten känna till och kunna referera till :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer under höstterminen 2014 rapporter, artiklar och aktuella styrdokument
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer: artiklar, rapporter enligt Studiehandledningen
-
Böcker
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2012 - 314 s.
ISBN: 9789173467339 LIBRIS-ID: 13861196
URL: Fulltext
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Who should do What to Whom? : Occupational Groups´ Views on Special Needs
Jönköping : School of Education and Communication, 2013 - 248 s. (PDF)
URL: Länk
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Störande elever korrigerande lärare : om regler, förväntningar och lärares åtgärder mot störande flickor och pojkar i klassrummet
1. utg. : Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2008 - 221 s.
ISBN: 9789173939942 LIBRIS-ID: 10662291
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 174 s.
ISBN: 91-47-05319-4 LIBRIS-ID: 10125741
URL: Omslagsbild
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Välj En av avhandlingarna nedan med utgångspunkt från egen verksamhet
,,
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
"Detta ideliga mötande" : en studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, [2009] - 270 s.
ISBN: 9789162879112 LIBRIS-ID: 11751512
URL: Länk
Dokumenterat utanförskap : om skolbarn som inte når målen
Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006 - 180, [15] s.
ISBN: 91-7267-219-6 LIBRIS-ID: 10225872
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Lärares och elevers interaktion i klassrummet : betydelsen av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen
Linköping : Univ., 2003 - 184, [3] s.
ISBN: 91-7373-667-8 LIBRIS-ID: 8928538
Artiklar
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Svåra etiska överväganden. [Recension av boken Samvær og marginalisering. Socialt samspil i skolelivet].
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Children with behaviour problems: the influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school.
Infant and Child Development, 2006
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Övrigt
Utöver kurslitteraturen förväntas studenten känna till och kunna referera till :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer under höstterminen 2014 rapporter, artiklar och aktuella styrdokument
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att skaffa sig fördjupade kunskaper om och förståelse av hur man som specialpedagog kan arbeta med sociala samspelsprocesser och skapa förutsättningar i olika pedagogiska miljöer för inkludering, delaktighet och lärande för barn i behov av särskilt stöd.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska och problematisera teorier om och forskning kring sociala samspelsprocesser, ledarskap, samverkan och pedagogisk utveckling
- utifrån teorier och forskning kritiskt granska och problematisera inkluderings- och exkluderingsprocesser i olika pedagogiska miljöer
- analysera och kritiskt granska forskning och olika perspektiv på inkludering och exkludering och deras implikationer för undervisning, kunskapsutveckling och socialisationsprocess för barn/elever i behov av särskilt stöd
- utifrån aktuell forskning identifiera, analysera och problematisera hinder och möjligheter för kommunikation och samspel relaterade till neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ur ett helhetsperspektiv
- självständigt identifiera, analysera och kritiskt granska villkor och förutsättningar för förebyggande, kartläggande och åtgärdande arbete i olika lärmiljöer med hänsyn till barns/elevers olika erfarenheter och förutsättningar och med beaktande av relevanta etiska aspekter
- självständigt analysera sociala samspelsprocesser och genomföra pedagogiska utredningar för att kunna möta svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå
Innehåll
- Teorier och forskning om socialt samspel, samverkan, ledarskap och pedagogisk utveckling
- Olika perspektiv på och forskning kring neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med relevans för specialpedagogiskt arbete
- Forskning och teorier om lärande, delaktighet, kommunikation och socialt samspel relaterade till neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och barn i behov av särskilt stöd
- Olika perspektiv på och teorier om socialt samspel relaterade till inkluderings- och exkluderingsprocesser i olika pedagogiska miljöer
- Utredning, dokumentation och specialpedagogiska insatser på organisations-, grupp- och individnivå avseende sociala samspelsprocesser
- Förebyggande och åtgärdande arbete i olika lärmiljöer med hänsyn till barns/elevers olika erfarenheter och förutsättningar samt ett inkluderande perspektiv
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till specialpedagogprogrammet, 15 hp inom programmet.
Examination
Skriftlig redovisning (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Sociala samspelsprocesser, delaktighet och lärande i pedagogisk praktik
Skriftlig redovisning (INL2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Inkluderings- och exkluderingsprocesser i olika pedagogiska miljöer
Fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Förebyggande arbete ur organisations- och samhällsperspektiv
Fältstudier (PRO2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Pedagogisk utredning
Obligatorisk närvaro (NÄR1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.