Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA108
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-06-04
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Jag vill bli bemött för den jag är : ungdomars perspektiv på att vara elever med läs- och skrivproblematik
Västerås : School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, 2016 - 131 s.
ISBN: 9789174852578 LIBRIS-ID: 19369784
URL: Länk
Välj en av följande
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Välj en av följande avhandlingar:
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3 : om lärares möjligheter och hinder
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 226 s.
ISBN: 978-91-7346-709-4 LIBRIS-ID: 12306890
URL: Länk
Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789186491475 LIBRIS-ID: 12033950
URL: Fulltext
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-7393-455-8 LIBRIS-ID: 11718335
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Early predictors of reading comprehension difficulties
Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2014 - 80 s.
ISBN: 9789175192819 (print) LIBRIS-ID: 16890895
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
The use of interventions for promoting reading development among struggling readers
Växjö : Linnaeus University Press, 2013 - 83 s.
ISBN: 9789187427138 LIBRIS-ID: 13983370
URL: Fulltext
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2009 - 249 s.
ISBN: 9789171559098 LIBRIS-ID: 16245628
URL: Länk
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2008 - 222 s.
ISBN: 978-91-7155-706-3 LIBRIS-ID: 10973202
URL: Länk
Artiklar
Välj två av följande artiklar
Special Education Teachers Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools
Nordic Journal of Literacy Research, 2, 1-18, 2016
The most important thing: Students with Reading and Writing Difficulties Talk About their Experiences of Teachers Treatment and Guidance
Scandinavian Journal of Educational Research, 55, (5), 551-565, 2011
Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to PISA results
Scandinavian Journal of Disability Research, 2011
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Recent Discoveries on Remedial Interventions for Children with Dyslexia
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Effects of a Randomised Reading Intervention Study: An Application of Structural Equation Modelling
Wiley Online Library, 2011
Referenslitteratur
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Övrigt
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
The use of interventions for promoting reading development among struggling readers
Växjö : Linnaeus University Press, 2013 - 83 s.
ISBN: 9789187427138 LIBRIS-ID: 13983370
URL: Fulltext
Välj en av följande avhandlingar:
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3 : om lärares möjligheter och hinder
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 226 s.
ISBN: 978-91-7346-709-4 LIBRIS-ID: 12306890
URL: Länk
Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789186491475 LIBRIS-ID: 12033950
URL: Fulltext
Early predictors of reading comprehension difficulties
Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2014 - 80 s.
ISBN: 9789175192819 (print) LIBRIS-ID: 16890895
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Mellan fakticitet och projekt : läs- och skrivsvårigheter och strävan att övervinna dem
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2005 - [16], 312, [18] s.
ISBN: 91-7346-539-9 : SEK 212:00 LIBRIS-ID: 9964128
URL: Länk
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2008 - 222 s.
ISBN: 978-91-7155-706-3 LIBRIS-ID: 10973202
URL: Länk
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Artiklar
Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to PISA results
Scandinavian Journal of Disability Research, 2011
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Recent Discoveries on Remedial Interventions for Children with Dyslexia
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Effects of a Randomised Reading Intervention Study: An Application of Structural Equation Modelling
Wiley Online Library, 2011
The acquisition of Reading Comprehension Skill
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Referenslitteratur
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Övrigt
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
The use of interventions for promoting reading development among struggling readers
Växjö : Linnaeus University Press, 2013 - 83 s.
ISBN: 9789187427138 LIBRIS-ID: 13983370
URL: Fulltext
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Välj en av följande avhandlingar:
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3 : om lärares möjligheter och hinder
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 226 s.
ISBN: 978-91-7346-709-4 LIBRIS-ID: 12306890
URL: Länk
Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789186491475 LIBRIS-ID: 12033950
URL: Fulltext
Early predictors of reading comprehension difficulties
Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2014 - 80 s.
ISBN: 9789175192819 (print) LIBRIS-ID: 16890895
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Mellan fakticitet och projekt : läs- och skrivsvårigheter och strävan att övervinna dem
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2005 - [16], 312, [18] s.
ISBN: 91-7346-539-9 : SEK 212:00 LIBRIS-ID: 9964128
URL: Länk
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2008 - 222 s.
ISBN: 978-91-7155-706-3 LIBRIS-ID: 10973202
URL: Länk
Artiklar
Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to PISA results
Scandinavian Journal of Disability Research, 2011
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Recent Discoveries on Remedial Interventions for Children with Dyslexia
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Effects of a Randomised Reading Intervention Study: An Application of Structural Equation Modelling
Wiley Online Library, 2011
The acquisition of Reading Comprehension Skill
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Referenslitteratur
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Övrigt
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att skaffa sig fördjupade kunskaper om och förståelse av hur man som speciallärare kan arbeta med lärande i språk-, skriv- och läsprocessen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- analysera och problematisera utformningen av lärmiljöer mot bakgrund av aktuella teorier och specialpedagogisk forskning kring språk-, skriv- och läsprocessen
- planera, självständigt genomföra och kritiskt granska specialpedagogiskt arbete på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen ur såväl teoretiska som didaktiska perspektiv
- analysera och dra pedagogiska slutsatser av kartläggnings- och åtgärdsprocessens olika steg med koppling till möjligheter och hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
- problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
Innehåll
- Teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen - fördjupning
- Utredning, dokumentation och bedömning
- Generella och specifika åtgärder
- Aktuell forskning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet, 22,5 hp inom programmet varav 7,5 hp i specialisering eller motsvarande.
Examination
Skriftlig redovisning (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Att arbeta som speciallärare med lärande i språk-, skriv- och lärprocessen
Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Att arbeta som speciallärare med lärande i språk-, skriv- och lärprocessen
Fältstudier (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Närvaro (NÄR1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Speciallärarprogrammet med specialisering mot språk-, skriv- och läsprocessen, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.
Se studiehandledning.