Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA105
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Dyslexi genom livet : ett utvecklingsperspektiv på läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2012 - 294 s.
ISBN: 9789174475630 LIBRIS-ID: 13525313
URL: Tryckt exemplar
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 352 s.
ISBN: 9789127419346 LIBRIS-ID: 11488801
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Länk
Artiklar
). Segregated Groups or Inclusive education? An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing
Scandinavian Journal of Educational Research, 2007
Classroom Niches for Skilled Readers and Children with Reading and Writing Difficulties
Scandinavian Journal of Educational Research, 2007
Responding to diversity and striving for excellence: The case of Finland
Prospects, 2009
Reducing the incidence of early reading difficulties: Professional development for classroom teachers versus direct intervention for children
Learning and individual differences, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Övrigt
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi genom livet : ett utvecklingsperspektiv på läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2012 - 294 s.
ISBN: 9789174475630 LIBRIS-ID: 13525313
URL: Tryckt exemplar
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 352 s.
ISBN: 9789127419346 LIBRIS-ID: 11488801
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Länk
Artiklar
). Segregated Groups or Inclusive education? An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing
Scandinavian Journal of Educational Research, 2007
Classroom Niches for Skilled Readers and Children with Reading and Writing Difficulties
Scandinavian Journal of Educational Research, 2007
Responding to diversity and striving for excellence: The case of Finland
Prospects, 2009
Reducing the incidence of early reading difficulties: Professional development for classroom teachers versus direct intervention for children
Learning and individual differences, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Övrigt
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper om och förståelse för hur man som speciallärare/specialpedagog kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling och hinder i denna lärandeprocess
- analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på, och teorier om, språk-, skriv- och läsutveckling
- identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling
- Kartläggning av språk-, skriv- och läsutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsutveckling i ett helhetsperspektiv
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet, 15 hp inom programmet eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, skriftlig redovisning (INL1) 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1) 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier (PRO2) 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd