Kursplan - Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA103
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematikundervisning : vetenskapliga perspektiv
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 231 s.
ISBN: 978-91-7656-668-8 LIBRIS-ID: 12076474
Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 217 s.
ISBN: 9789147105427 LIBRIS-ID: 14218335
Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 228 s.
ISBN: 9789147099719 LIBRIS-ID: 12130555
Ansvar för matematiklärande : effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 149 s.
URL: Fulltext
Elevers möjligheter att ta ansvar för sitt lärande i matematik : en skolstudie i postmodern tid
Umeå : Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, Umeå universitet, 2009 - 174, [24] s.
ISBN: 9789172648661 LIBRIS-ID: 11675531
URL: Länk
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, 2009 - 96 s.
ISBN: 9789185143146 LIBRIS-ID: 11594291
URL: Fulltext
Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251, [2] s.
ISBN: 91-44-04400-3 LIBRIS-ID: 10073526
URL: Omslagsbild
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet, 2006 - [4], 273 s.
ISBN: 91-7264-047-2 LIBRIS-ID: 10146831
URL: Länk
Stadieövergången mellan gymnasiet och universitetet : matematik och lärande ur ett studerandeperspektiv
Växjö : Växjö University Press, 2009 - 230 s.
ISBN: 9789176366905 LIBRIS-ID: 11707037
URL: Länk
Välj En avhandling nedan utifrån eget intresseområde (ca 200 s)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
Linköping : Linköping University, 2011 - vii, 108 s.
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Handlingar i matematikklassrummet : en studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus
Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, 2013 - 272 s., [2] bl.
ISBN: 9789175194936 (Print) LIBRIS-ID: 14767534
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Döva barns begreppsbildning i matematik
Malmö : Lärarutbildningen, Högsk., 2003 - 257 s.
ISBN: 91-85042-04-8 LIBRIS-ID: 9166235
Att ordna, från ordning till ordning : yngre förskolebarns matematiserande
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2011 - 209 s.
ISBN: 9789173467131 LIBRIS-ID: 12437188
URL: Fulltext
På tal om matematik : matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2008 - 93 s.
ISBN: 9789173939485 LIBRIS-ID: 10716950
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Artiklar
Matematik- utbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet
Göteborg: NCM, Göteborgs universitet, 2010
Språkbrukets roll i matematikundervisningen
Tidskrift för matematikundervisning, 2014
Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum.
The Journal of Mathematical Behavior, 2014
Mathematics Education and Special Education: Searching for Common Ground and the Implications for Teacher Education.
Mathematics Teacher Education and Development, 2009
Early Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties
Journal of learning Disabilities, 2005
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik: en introduktion Ny, omarb. uppl
Pedagogiska institutionen, 2003
Mathematics and Learning Disabilities
Journal of Learning Disabilities, 2004
Spontaneous focusing on numerosity as domain-specific predictor of arithmetical skill.
Journal of Experminental Child Psychology, 2010
Räknespår
Göteborg: NCM. Nämnaren, tidskrift för matematikundervisning, 2000
Mathematical learning difficulties subtypes classification.
Frontiers in Human Neuroscience, 2014
Why Do Some Children Have Difficulty Learning Mathematics ? Looking at Language for Answers.
Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 2009
'I like it instead of maths': how pupils with moderate learning difficulties in Scottish primary special schools intuitively solved mathematical word problems.
British Journal of Special Education, 2010
Matematik behöver också en berättelse: ett pedagogiskt ledarskap med fokus på elevens motivation
Acta Didactica Norge, 2012
Bedöming av kunskap- för lärande och undervisning i matematik. En teoretisk bakgrund.
Skolverket, 2010
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Vad är kunskap i matematik? Nämnaren nr. 2
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Matematikundervisningen i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen
Skolverket, 2011
Relationships between learning environment
Learning Environ Res 16:297-313, 2013
The language of mathematics: Investigating the ways language counts for childrens mathematical development
Journal of Experimental Child Psychology, 2013
Kan vi separera läsning från matematikämnet?
Dyslexi 14 (3), 2009
Övrigt
Tillkommer artiklar och rapporter enligt studiehandledningen
-
Böcker
Matematikundervisning : vetenskapliga perspektiv
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 231 s.
ISBN: 978-91-7656-668-8 LIBRIS-ID: 12076474
Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 217 s.
ISBN: 9789147105427 LIBRIS-ID: 14218335
Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 228 s.
ISBN: 9789147099719 LIBRIS-ID: 12130555
Ansvar för matematiklärande : effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 149 s.
URL: Fulltext
Elevers möjligheter att ta ansvar för sitt lärande i matematik : en skolstudie i postmodern tid
Umeå : Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, Umeå universitet, 2009 - 174, [24] s.
ISBN: 9789172648661 LIBRIS-ID: 11675531
URL: Länk
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, 2009 - 96 s.
ISBN: 9789185143146 LIBRIS-ID: 11594291
URL: Fulltext
Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251, [2] s.
ISBN: 91-44-04400-3 LIBRIS-ID: 10073526
URL: Omslagsbild
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet, 2006 - [4], 273 s.
ISBN: 91-7264-047-2 LIBRIS-ID: 10146831
URL: Länk
Stadieövergången mellan gymnasiet och universitetet : matematik och lärande ur ett studerandeperspektiv
Växjö : Växjö University Press, 2009 - 230 s.
ISBN: 9789176366905 LIBRIS-ID: 11707037
URL: Länk
Välj En avhandling nedan utifrån eget intresseområde (ca 200 s)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
Linköping : Linköping University, 2011 - vii, 108 s.
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Handlingar i matematikklassrummet : en studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus
Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, 2013 - 272 s., [2] bl.
ISBN: 9789175194936 (Print) LIBRIS-ID: 14767534
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Döva barns begreppsbildning i matematik
Malmö : Lärarutbildningen, Högsk., 2003 - 257 s.
ISBN: 91-85042-04-8 LIBRIS-ID: 9166235
Att ordna, från ordning till ordning : yngre förskolebarns matematiserande
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2011 - 209 s.
ISBN: 9789173467131 LIBRIS-ID: 12437188
URL: Fulltext
På tal om matematik : matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2008 - 93 s.
ISBN: 9789173939485 LIBRIS-ID: 10716950
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Artiklar
Matematik- utbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet
Göteborg: NCM, Göteborgs universitet, 2010
Språkbrukets roll i matematikundervisningen
Tidskrift för matematikundervisning, 2014
Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum.
The Journal of Mathematical Behavior, 2014
Mathematics Education and Special Education: Searching for Common Ground and the Implications for Teacher Education.
Mathematics Teacher Education and Development, 2009
Early Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties
Journal of learning Disabilities, 2005
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik: en introduktion Ny, omarb. uppl
Pedagogiska institutionen, 2003
Mathematics and Learning Disabilities
Journal of Learning Disabilities, 2004
Spontaneous focusing on numerosity as domain-specific predictor of arithmetical skill.
Journal of Experminental Child Psychology, 2010
Mathematics inside the black box: bedömning för lärande i matematikklassrummet
,, 2011
Räknespår
Göteborg: NCM. Nämnaren, tidskrift för matematikundervisning, 2000
Mathematical learning difficulties subtypes classification.
Frontiers in Human Neuroscience, 2014
Why Do Some Children Have Difficulty Learning Mathematics ? Looking at Language for Answers.
Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 2009
'I like it instead of maths': how pupils with moderate learning difficulties in Scottish primary special schools intuitively solved mathematical word problems.
British Journal of Special Education, 2010
Matematik behöver också en berättelse: ett pedagogiskt ledarskap med fokus på elevens motivation
Acta Didactica Norge, 2012
Bedöming av kunskap- för lärande och undervisning i matematik. En teoretisk bakgrund.
Skolverket, 2010
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Vad är kunskap i matematik? Nämnaren nr. 2
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Matematikundervisningen i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen
Skolverket, 2011
Relationships between learning environment
Learning Environ Res 16:297-313, 2013
The language of mathematics: Investigating the ways language counts for childrens mathematical development
Journal of Experimental Child Psychology, 2013
Kan vi separera läsning från matematikämnet?
Dyslexi 14 (3), 2009
Övrigt
Tillkommer artiklar/litteratur och aktuella styrdokument (ca 250 s)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper om och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers matematikutveckling.
Lärandemål
Efter efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers lärande och utveckling i matematik och hinder i denna process
- analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på och teorier om matematikutveckling
- identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
- granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på matematikutveckling
- Kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling i ett helhetsperspektiv
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet, 15 hp inom programmet eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, skriftlig redovisning (INL1) 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1) 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier (PRO2) 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1) 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd