Kursplan - Speciallärare inom särskola och särskild utbildning för vuxna, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA101
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950
1. uppl. : Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007 - [2], 265 s.
ISBN: 91-85643-05-X LIBRIS-ID: 10322181
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
6 uppl. : Liber, 2019 - 276 sidor
ISBN: 9789147126446 LIBRIS-ID: fqlmkb2nc2pf6lr6
Kompendier
Kompendier innehållande vetenskapliga artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Artiklar
Vetenskapliga avhandlingar och artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Webbadresser
Tillkommer enligt kursansvarig.
Referenslitteratur
Referenslitteratur tillkommer enligt kursansvarig.
-
Böcker
Möss och människor
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Pocket, 2014 - 137 s.
ISBN: 9789174293883 LIBRIS-ID: 14805084
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950
1. uppl. : Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007 - [2], 265 s.
ISBN: 91-85643-05-X LIBRIS-ID: 10322181
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Vad är utvecklingsstörning?
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
6 uppl. : Liber, 2019 - 276 sidor
ISBN: 9789147126446 LIBRIS-ID: fqlmkb2nc2pf6lr6
Kompendier
Kompendier innehållande vetenskapliga artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Artiklar
Vetenskapliga avhandlingar och artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Webbadresser
Tillkommer enligt kursansvarig.
Referenslitteratur
Referenslitteratur tillkommer enligt kursansvarig.
-
Böcker
Möss och människor
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Pocket, 2014 - 137 s.
ISBN: 9789174293883 LIBRIS-ID: 14805084
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 224 s.
ISBN: 9789140685933 LIBRIS-ID: 14293539
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950
1. uppl. : Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007 - [2], 265 s.
ISBN: 91-85643-05-X LIBRIS-ID: 10322181
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Vad är utvecklingsstörning?
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Kompendier
Kompendier innehållande vetenskapliga artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Artiklar
Vetenskapliga avhandlingar och artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Webbadresser
Tillkommer enligt kursansvarig.
Referenslitteratur
Referenslitteratur tillkommer enligt kursansvarig.
-
Böcker
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950
1. uppl. : Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007 - [2], 265 s.
ISBN: 91-85643-05-X LIBRIS-ID: 10322181
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Föräldrar med kognitiva svårigheter - att bryta ny mark : erfarenheter från Uppsala län
Stockholm : Allmänna barnhuset, 2012 - 47 s.
ISBN: 978-91-86759-10-0 LIBRIS-ID: 13477549
Mening, makt och utbildning : delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning
Växjö : Växjö University Press, 2007 - 264 s.
ISBN: 978-91-7636-554-0 LIBRIS-ID: 10508869
URL: Länk
Livet - det bästa man har : samtal med ungdomar i särskolan om livsfrågor
Stockholm : Carlsson, 2010 - 190 s.
ISBN: 978-91-7331-350-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11823682
Handbok i att använda ICF och ICF-CY
1.uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2011 - 210 s.
ISBN: 978-91-44-05637-1 LIBRIS-ID: 12119700
Kommunernas särskola : elevökning och variation i andel elever mottagna i särskolan
Stockholm : Skolverket, 2006 - 56 s.
ISBN: 978-91-85545-23-0 LIBRIS-ID: 10446927
URL: Länk
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Specialpedagogik i mångfaldens Sverige : om elever med utländsk bakgrund i särskolan
Stockholm : Specialpedagogiska institutet, 2008 - 42 s.
ISBN: 978-91-28-00125-0 LIBRIS-ID: 11196830
URL: Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2005 - [8], 238 s.
ISBN: 91-7155-169-7 LIBRIS-ID: 10025116
URL: Länk
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2008 - 87 s.
ISBN: 978-91-7155-716-2 LIBRIS-ID: 10970589
URL: Länk
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 224 s.
ISBN: 9789140685933 LIBRIS-ID: 14293539
press) Swedish classroom communities including learners with mild intellectual disabilities - lower secondary school.
Children and Youth in School and Society,
Kompendier
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2002
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 9789128004596 LIBRIS-ID: 14804594
URL: Fulltext
Artiklar
A place in the family: An historical interpretation of research on parental reactions to having a child with disability, Journal of Special Education
Journal of Special Education, 2002
The next exclusion debate: assessing technology, eethics and intellectual disability after the human genome project
Mental Retardation and developmental disabilities Research Reviews, 2007
Change and stability in sustainability of daily routines and social networks of families of children with PIMD
Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 2015
). Autism phenotype versus registered diagnosis in Swedish children: prevalence trends over 10 years in general population samples.
British Medical Journal, 2015
Perspectives: Characteristics and needs of people with intellectual disability who have higher IQs
Intellectual and Developmental Disabilities, 2009
Webbadresser
A systematic review of pedagogical approaches that can effectively include children with special educational needs in mainstream classroom with a particular focus on peer group interactive approaches.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=RH5L9mk99AM%3d&tabid=331&mid=1250
Rätt elev i rätt klass. Skola, bLinköpings universitet, Institutionen för Tema begåvning och styrning 1910-1950. Linköping Studies in Arts and Science No. 379,
Linköpings universitet, Institutionen för Tema, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:22897
Bildning för alla!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=3&pid=diva2:512089
Föräldrar med kognitiva svårigheter.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, 2002
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=juIcqkP5Q8U%3d&tabid=276&mid=1096
Mening, makt och utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2:205305
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=4&pid=diva2:199674
Referenslitteratur
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
FN,
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Läroplan för grundsärskolan Lgr 11 särskola
Skolverket, 2011
URL: http://skola.uppsala.se/Global/Kvarngardesskolan/Bilder/Dokument/Lgrs%C3%A411.pdf
Mottagande i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
Stockholm : Skolverket, 2013 - 48 s.
ISBN: 9789175590400 LIBRIS-ID: 14702158
URL: Fulltext
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet
Stockholm : Ala, 1999 - 242 s.
ISBN: 91-7670-074-7 LIBRIS-ID: 7657084
Stödjande rum - om elever i en inkluderande verksamhet
Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2009
URL: http://www.pedagogstockholm.se/Pedagog/1%20Nya%20sajten/SITS/Nr%2000290.pdf
Övrigt
Tillkommer ca 400 sidor som väljs i samråd med kursledningen.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950
1. uppl. : Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007 - [2], 265 s.
ISBN: 91-85643-05-X LIBRIS-ID: 10322181
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Föräldrar med kognitiva svårigheter - att bryta ny mark : erfarenheter från Uppsala län
Stockholm : Allmänna barnhuset, 2012 - 47 s.
ISBN: 978-91-86759-10-0 LIBRIS-ID: 13477549
Mening, makt och utbildning : delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning
Växjö : Växjö University Press, 2007 - 264 s.
ISBN: 978-91-7636-554-0 LIBRIS-ID: 10508869
URL: Länk
Livet - det bästa man har : samtal med ungdomar i särskolan om livsfrågor
Stockholm : Carlsson, 2010 - 190 s.
ISBN: 978-91-7331-350-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11823682
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet
Stockholm : Ala, 1999 - 242 s.
ISBN: 91-7670-074-7 LIBRIS-ID: 7657084
Handbok i att använda ICF och ICF-CY
1.uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2011 - 210 s.
ISBN: 978-91-44-05637-1 LIBRIS-ID: 12119700
Kommunernas särskola : elevökning och variation i andel elever mottagna i särskolan
Stockholm : Skolverket, 2006 - 56 s.
ISBN: 978-91-85545-23-0 LIBRIS-ID: 10446927
URL: Länk
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Specialpedagogik i mångfaldens Sverige : om elever med utländsk bakgrund i särskolan
Stockholm : Specialpedagogiska institutet, 2008 - 42 s.
ISBN: 978-91-28-00125-0 LIBRIS-ID: 11196830
URL: Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2005 - [8], 238 s.
ISBN: 91-7155-169-7 LIBRIS-ID: 10025116
URL: Länk
The Oxford handbook of positive psychology and disability
- xvi, 544 pages
ISBN: 9780195398786 LIBRIS-ID: 14838571
URL: Länk
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2008 - 87 s.
ISBN: 978-91-7155-716-2 LIBRIS-ID: 10970589
URL: Länk
Kompendier
Stödjande rum - om elever i en inkluderande verksamhet
Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2009
URL: http://www.pedagogstockholm.se/Pedagog/1%20Nya%20sajten/SITS/Nr%2000290.pdf
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2002
Mottagande i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
Stockholm : Skolverket, 2013 - 48 s.
ISBN: 9789175590400 LIBRIS-ID: 14702158
URL: Fulltext
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 9789128004596 LIBRIS-ID: 14804594
URL: Fulltext
Artiklar
Parenthood and Intellectual Disability: Discourses on Birth Control and Parents with Intellectual Disabilities 1967-2003, Scandinavian Journal of Disability Research
Scandinavian Journal of Disability Research, 2005
A place in the family: An historical interpretation of research on parental reactions to having a child with disability, Journal of Special Education
Journal of Special Education, 2002
Conceptual Diversities and Empirical Shortcomings - A Critical Analysis of Research on Inclusive Education. Med kommentarer och svar
European Journal of Special Needs Education,
Communication intervention in children with severe disabilities and multilingual backgrounds: Perceptions of pedagogues and parents
Augmentative and Alternative Communication 27, 4, 2011
The next exclusion debate: assessing technology, eethics and intellectual disability after the human genome project
Mental Retardation and developmental disabilities Research Reviews, 2007
Webbadresser
A systematic review of pedagogical approaches that can effectively include children with special educational needs in mainstream classroom with a particular focus on peer group interactive approaches.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=RH5L9mk99AM%3d&tabid=331&mid=1250
Rätt elev i rätt klass. Skola, bLinköpings universitet, Institutionen för Tema begåvning och styrning 1910-1950. Linköping Studies in Arts and Science No. 379,
Linköpings universitet, Institutionen för Tema, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:22897
Bildning för alla!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=3&pid=diva2:512089
Föräldrar med kognitiva svårigheter.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, 2002
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=juIcqkP5Q8U%3d&tabid=276&mid=1096
Mening, makt och utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2:205305
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=4&pid=diva2:199674
Referenslitteratur
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
FN,
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Läroplan för grundsärskolan Lgr 11 särskola
Skolverket, 2011
URL: http://skola.uppsala.se/Global/Kvarngardesskolan/Bilder/Dokument/Lgrs%C3%A411.pdf
Övrigt
Tillkommer ca 400 sidor som väljs i samråd med kursledningen.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse förutvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder samt om pedagogiskt arbete som kan öka förutsättningarna att utveckla inkluderande miljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera innebörder av utvecklingsstörning från olika perspektiv
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera olika teorier och pedagogiska strategier i mötet med utvecklingsstörning
- redogöra för, konkretisera och problematisera åtgärder på olika nivåer som bidrar till lärande, självständighet och delaktighet för personer med utvecklingsstörning
- genomföra, dokumentera och redovisa egna fältstudier inom området
Innehåll
- Perspektiv på och teorier om utvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder
- Lärande, självständighet och inkludering i relation till utvecklingsstörning
- Pedagogiska utmaningar och strategier inom området utvecklingsstörning
- Att möta familjer där någon familjemedlem diagnostiserats med utvecklingsstörning
- Att möta barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet, 15 hp inom programmet eller motsvarande.
Examination
Skriftlig redovisning. Hemtentamen (INL1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Redovisning av fördjupningsarbete.Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Närvaro (NÄR1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs i speciallärarprogrammet med specialisering utvecklingsstörning, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.