Kursplan - Industriell marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA126
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-02-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Managing business relationships
3. ed. : Chichester : Wiley, 2011 - xiii, 238 s.
ISBN: 0-470-72109-X LIBRIS-ID: 12293210
Övrigt
Det tillkommer vetenskapliga artiklar och eventuellt andra texter som fastslås på Blackboard under kursens gång.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Kursens syfte är att ge deltagarna breda grundläggande kunskaper och färdigheter inom industriell marknadsföring. Kunskaperna och färdigheterna ska ge studenterna förutsättningar för att arbeta med marknadsföring, försäljning eller inköp i företag. Studenten skall även erhålla en förståelse för vad som kännetecknar teorier om industriella marknader.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten
- kunna redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom industriell marknadsföring
- ha en förståelse för hur disciplinen har utvecklats
- kunna redogöra för vad som särskiljer industriell marknadsföring mot konsumentmarknadsföring
- förklara hur affärsrelationer skapas, utvecklas och upphör
- förklara logiken bakom industriella affärsnätverk
- kunna arbeta i grupp samt producera akademisk skrift
- kunna analysera akademiska skrifter samt försvara och argumentera för olika praktiska och teoretiska kunskapsbidrag
Innehåll
Kursen inleds med en genomgång av grundläggande begrepp och teorier i industriell marknadsföring. Detta följs av fördjupade teoretiska studier som bedrivs i seminarieform. Parallellt med seminarierna kommer studenterna få samla in egen empirisk data där de besöker något industriellt företag för att lära sig om någon funktions (avdelnings) arbete samt studera vilka affärsrelationer de är engagerade i.
Undervisning
Undervisning består av föreläsningar, seminarier samt studentdrivna sammankomster. Undervisningen avser ge en grundläggande förståelse för industriell ekonomi samt lägga grunden för den begreppsapparat som används under seminarierna och i projekten. Föreläsningsstoffet examineras även genom tentamina (TEN1). Seminarierna fördjupar kunskaperna om industriell marknadsföring genom att studenterna läser och analyserar vetenskapliga artiklar inom området. Seminarierna är obligatoriska (studenten får frånvara vid högst ett seminarium samt måste leda ett seminarium) och de examineras som SEM1. Kursen innehåller även ett mer praktiskt moment i projektform (PRO1) där studenterna genomför empiriska studier samt skriver en rapport om ett företags affärsrelationer. Projektet genomförs i grupp.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 15 hp, varav 7,5 hp grundläggande marknadsföring vilket kan uppnås genom att ha läst kursen Marknader och företag 7,5 hp eller motsvarande.
.
Examination
Projekt (PRO1), 2 hp, betyg 3, 4 eller 5
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 4 hp, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd