Kursplan - International Marketing
Omfattning
15 hp
Kurskod
EFO253
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-02-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
What is a global manager?, volym BEST OF HBR
Harvard Business Review, 2003
Business Networks and Cooperation in International Business Relationships, volym 27
Journal of International Business Studies, 1996
Changing Patterns of International Competition, volym 28
California Management Review, 1986
Managing in complex business networks, volym 33
Industrial Marketing Management, 2004
Entrepreneurship and the Development of Global Brands, volym 86(4)
Business History Review, 2007
Marketing Management Bases for International market segmentation: An Alternate Look at the Standardization/Customization Debate, volym10(1)
International Marketing Review, 1992
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en översikt av den internationella miljön ett företag agerar inom och tillhandahålla verktyg för att hantera marknadsföring frågor ett företag kan möta i ett internationellt sammanhang.
Ett annat syfte är att utveckla studenternas personliga förmåga vad gäller muntliga och skriftliga presentationer, kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökning, granskning information, litteratur och annat material, samt grupparbeten.
Ett övergripande syfte är att stimulera en interaktiv studiemiljö för att,
- Öka utbytet av värderingar och tankar,
- Ge studenten en inblick i olika sätt att leva och också:
- Ge studenten möjlighet att utveckla en övergripande förståelse för olika kulturer.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- Muntligen och skriftligen beskriva de praktiska och teoretiska egenskaper av olika internationella marknader och därmed sammanhängande frågor marknadsföring;
- Visa förmåga att integrera kunskap och hantera komplexa uppgifter när han / hon utvärderar olika alternativ om marknadsanalys och ett företags strategier för tillträde och / eller pågående verksamhet på internationella marknader.
- Genomföra en marknadsplan som bygger på lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annan insamlad och granskas information;
- Formulera bedömningar och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter om ett företags politiska, ekonomiska, kulturella och tekniska miljö,
- Visa att han / hon kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser, underbyggnad och metoder (om ovannämnda studieresultat), till specialister och icke-specialister internationell publik klart och tydligt;
- Peer-review och ge kollegiala respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera sitt eget bidrag i varje inlärning, och;
- Studera på ett sätt som är mycket individinriktad och självständigt, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och även indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i olika inlärningssituationer aktiviteter under kursen.
Innehåll
Kursen ger ett internationellt och ett kulturellt perspektiv på management och marknadsföring där vi diskuterar och analyserar politiska, ekonomiska, kulturella och tekniska förhållanden. Vi tar även hänsyn till den statliga påverkan och det omgivande näringslivets effekt på företag. En del av kursen är att skapa modeller för att lösa marknadsföringsproblem i en internationell miljö.
Kursen handlar också om att kritiskt tillämpa den insamlade informationen från olika aktiviteter som relaterar till de praktiska färdigheter du behöver som marknadsförare i olika internationella sammanhang. Arbetsuppgifterna kommer att baseras på fallstudier där olika företag marknadsföringsstrategier undersöks och analyseras noggrant.
En viktig del är att ge färdigheter i att analysera vetenskapliga artiklar och även att öka förmågan att utföra presentationer i muntlig och skriftlig form. Ett viktigt inslag är bruket av kommunikativ förmåga och låta studenten utveckla förmågan att ansluta teorier och modeller med praktiska uppgifter för sin framtida yrkeskarriär.
Undervisning
Seminariaktivitet (5 hp): På seminarierna måste studenten vara redo att engagera sig i diskussioner om kursmaterialet. Deltagande inkluderar: fysisk närvaro, engagemang i aktiviteter i klassrummet och diskussioner, samt att lämna in ett dokument om litteratur av seminariet.
Projekt (5 hp): är fallet Uppdraget består av två delar. Studenterna arbetar i grupper och varje grupp får ett fall att diskutera och sedan göra en muntlig presentation om fallet. Den andra delen är att skapa ett eget fall på cirka 5 sidor, som kan lösas av andra studenter. Det finns också en rad uppdrag för att lösa självständigt.
Uppgifter (5 hp): Uppgiften består av övningar, som bygger på läroboken och annat material studenterna hitta genom biblioteket och på webben. Dessa övningar är föreläsningar och diskussioner och presentation som leds av en lärare. Det finns även skriftliga uppgifter som du lämnar in på Blackboard.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 5 hp vara grundläggande ekonomistyrning, vilket kan uppnås genom att ha läst någon av kurserna Företagsekonomi, grundkurs 30 hp, Cost and Management Accounting I 7,5 hp eller motsvarande. Minst 15 hp ska vara på nivå G1F. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
Projekt (PRO1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Uppgifter (PRO2) , 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Godkänd (G), eller E, D, C (ECTS) eller Väl Godkänd (VG), B, A (ECTS).