Kursplan - KLOK -Studieteknik
Omfattning
3 hp
Kurskod
OAU160
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-12-17
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Plugga smart och lär dig mer!
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 197 s.
ISBN: 91-44-01725-1 LIBRIS-ID: 10162871
Syfte
Kursens syftar till att ge studenten praktiska verktyg för sitt lärande och förståelse för vilka kompetenser akademiska studier har som mål att utveckla.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- reflektera över sin egen studieteknik och förmåga att lära
- redogöra för sina mål och med studierna
- beskriva hur den kommer att planera och arbeta med sitt lärande under studietiden
- redogöra för olika verktyg/färdigheter som ett led i sitt lärande kopplat till den egna lärprocessen
Innehåll
- Kompetens – kunskaper, erfarenheter, färdigheter och förmågor, personliga egenskaper
- Olika sätt att lära-
- Aktivt lärande – om närvaro och fokus
- Skriva för att förstå, skriva för att förklara
- Anteckna lagom mycket
- Planera – vad, när, var
- Aktiv lästeknik
- Snabbläsning
- Hjärnans kapacitet – och olika minnestekniker.
- Minnestekniker
- Problemlösning
Undervisning
Kursen omfattar tre föreläsningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell uppgift (INL1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd