Kursplan - Lärande och professionalisering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA001
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2013-11-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke och ämne
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 245 s.
ISBN: 9789144054117 LIBRIS-ID: 11729396
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s.
ISBN: 978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID: 11293225
URL: Omslagsbild
Arbetsgruppens psykologi
4., [omarb.] utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 255, [1] s.
ISBN: 9127095711 LIBRIS-ID: 9628613
Kommunikation : : samspel mellan människor
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 169 s.
ISBN: 978-91-44-04128-5 LIBRIS-ID: 10352020
Genusperspektiv på vård och omvårdnad
2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789144057026 LIBRIS-ID: 11863172
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst
Stockholm : Stockholms hantverksfören., cop. 2003 - 126 s.
ISBN: 91-631-4047-0 LIBRIS-ID: 9102109
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Internetadresser
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2005/2005-105-1
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Om konsten att samtala : en bok för människor i kontaktyrken
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 260 s.
ISBN: 978-91-1-302619-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11506764
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om lärande och dess förutsättningar i vårdarbete i samspelet inom och mellan grupper som olika vårdprofessioner, patienter och anhöriga. Studenten ska även tillägna sig grundläggande kunskaper om sjuksköterskeyrkets historia, utveckling och professionalisering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva olika perspektiv på kunskap och lärande
2 beskriva sin egen kunskapssyn och lärprocess och relatera detta till olika perspektiv på lärande och kunskap
3 inse betydelsen av ett pedagogiskt förhållningssätt gällande kommunikation och grupprocesser
4 redogöra för ideologier i yrkets historia och sjuksköterskornas professionalisering
5 redogöra för synsätt på sjuksköterskeyrket under dess framväxt och professionalisering
6 tillämpa grundläggande färdigheter i vetenskapligt skrivande och referenshantering
Innehåll
Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng teoretiska studier
Lärandeprocesser samt förutsättningar för vuxnas lärande i allmänhet
Lärande inom arbete och yrkesliv med betoning på vårdarbete
Professionalisering och sjuksköterskeyrkets historik
Pedagogiska perspektiv på kommunikation och grupprocesser
Vetenskapligt skrivande och referenshantering
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av grupparbeten, seminarier och föreläsningar.
Behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, kommunikation och grupprocesser. Lärandeprocesser och dess förutsättningar.Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL3), 3 hp, inlämningsuppgift som redovisas skriftligt i grupp. Sjuksköterskeyrkets framväxt och historia. Lärande och kunskap inom yrkesliv och vårdarbete. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1 hp, lärande och professionalisering. Obligatorisk närvaro. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VÅA001