Kursplan - Examensarbete i specialpedagogik inom Magisterprogram
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA100
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur bestäms i samråd med handledare
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper i att kritiskt värdera, analysera och genomföra en vetenskaplig undersökning med relevans för praktiskt specialpedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- självständigt identifiera, formulera och analysera ett för den specialpedagogiska praktiken relevant problemområde
- genomföra, dokumentera och redovisa en empiriskt grundad studie, utifrån en specialpedagogisk frågeställning, som uppfyller kraven på vetenskaplighet
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- visa fördjupad förmåga att kritiskt diskutera och värdera specialpedagogisk forskning
Innehåll
- forskningsprocessen
- utarbetande av ett självständigt examensarbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en specialpedagogisk frågeställning
- försvarande av examensarbete vid ventileringstillfälle
- kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete vid ventileringstillfälle
Undervisning
Handledning, fältstudier, seminarier.
Särskild behörighet
Antagen till Magisterprogrammet i specialpedagogik där minst 30 hp ska vara avklarade, däribland inriktningskurs om 15 hp samt 7,5 hp vetenskaplig metod på avancerad nivå.
Examination
Uppsats. Examinerad vid ventileringstillfälle samt opponering av annan uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen är obligatorisk inom Magisterprogram i specialpedagogik, 60 hp.
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.