Kursplan - Värdegrund och likabehandling i teori och praktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU906
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-12-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att stärka kursdeltagarens kompetens i att utveckla förskolans och skolans värdegrundsarbete och främjande av likabehandling, samt dess arbete mot diskriminering och kränkande behandling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för kursen relevanta begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling samt för förskolans och skolans värdegrund utifrån lagstiftning och styrdokument
- identifiera, formulera och problematisera vad ett normkritiskt förhållningssätt innebär för förskolans och skolans organisation, strukturellt och relationellt
- utifrån kartläggning och analys av den egna verksamheten utarbeta en plan som beskriver strategier för ett systematiskt arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Innehåll
- Värdegrund - lagstiftning och styrdokument
- Diskriminering, trakasserier och kränkande behandling, som mobbning
- Normkritiskt förhållningssätt
- Observation och loggbok
- Verksamhetsnära utvecklingsarbete
- Utvärdering och uppföljning
Undervisning
Föreläsningar, workshops, seminarier, viss internetbaserad undervisning, och arbetsplatsförlagda aktiviteter såsom praktiskt förändringsarbete. Kursen består av fem campusförlagda respektive två arbetsplatsförlagda tillfällen. Lärandeplattform och nätbaserad kommunikation tillämpas så internetuppkoppling är ett krav. Deltagarnas egen förskole- respektive skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.
Särskild behörighet
Antagen till uppdragsutbildning.
Examination
Grupparbete. Värdegrund och styrdokument (GRU1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig inlämningsuppgift. Normkritiskt förhållningssätt (INL1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt. Praktiskt arbete mot diskriminering och kränkande behandling (PRO1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G),
Seminarium. Utvärdering och uppföljning (SEM1), 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till kursens studiehandledning.