Kursplan - Marketing Issues in an International Context
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
EFO215
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-02-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
International marketing
3. ed. : New York : McGraw-Hill Higher Education, 2010 - 682 s.
ISBN: 978-0-07-712285-0 (pbk.) LIBRIS-ID: 11829652
Business research methods
3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2011 - xxxvii, 765 s.
ISBN: 9780199583409 LIBRIS-ID: 11926162
Övrigt
Other articles
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en överblick över den internationella miljön som ett företag verkar inom och tillhandahålla verktyg för att hantera marknadsföringsfrågor ett företag kan stöta på i ett internationellt sammanhang.
Ett annat syfte är att utveckla studentens personliga förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material, samt; grupparbete.
Ett övergripande syfte är att stimulera en interaktiv studiemiljö för att:
- öka utbytet av värderingar och tankar;
- ge studenten en inblick i olika sätt att leva, och;
- ge studenten möjligheten att utveckla en innehållsrik förståelse för olika kulturer.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information när han/hon utvärderar olika alternativ gällande marknadsanalys och ett företags strategier för inträde på internationella marknader;
- genomföra en marknadsplan baserad på: lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material;
- formulera slutsatser och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande ett företags politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska omgivning;
- genomföra ett grupparbete tillsammans med kollegor och aktivt bidra till att lösa uppgiften;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, och;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Kursen ger ett internationellt och kulturellt perspektiv på management och marknadsföring där vi diskuterar och analyserar den politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska omgivningen. Vi tar också hänsyn till hur stat och näringsliv påverkar ett företag. En del av kursen går ut på att skapa modeller för att lösa marknadsföringsproblem i en internationell miljö och att studera ett företags tillvägagångssätt vid internationalisering.
Undervisning
Seminarieaktivitet: På seminarierna måste studenten vara redo att medverka i diskussioner om kursmaterialet. Deltagande är obligatoriskt och inkluderar: fysisk närvaro, och medverkan i aktiviteter och diskussioner.
Gruppuppgift: Uppgiften består i att skriva ett arbete (eller arbeten) om ett speciellt ämnesområde, vilket tillhandahålls av läraren. Uppgiften skall presenteras (muntligt och skriftligt) vid ett slutseminarium. Vid seminariet skall studenterna också granska och ge kollegial respons på en annan grupps arbete. Närvaro vid slutseminariet är obligatorisk.
Skriftlig tentamen: Den skriftliga tentamen kan bestå av flervalsfrågor, korta svar och essäfrågor. Tentan skall ge studenten möjlighet att visa sin kunskap och förmåga som han/hon erhållit under läraktiviteterna. Två omtentamenstillfällen erbjuds om studenten är frånvarande vid första tillfället eller får underkänt.
Särskild behörighet
90 hp inom företagsekonomi med successiv fördjupning, varav minst 75 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 22,5 hp på nivå G1F samt minst 15 hp på nivå G2F. Dessutom krävs Sv B/Sv 2 och En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska ges undantag på kravet på Sv B/Sv 2.
Examination
Skriftlig tentamen (TEN1), 3,5 hp, G eller VG
Gruppuppgift (GRU1), 2 hp, G eller VG
Seminarieaktivitet (SEM1), 2 hp, G eller VG
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
EXA 7,5 hp - Skriftlig tentamen 50%, gruppuppgift, 25%, seminarieaktivitet 25% (Godkänd (G) or Väl Godkänd (VG), betyg ges också enligt ECTS-betygsskalan, se nedan).
ECTS SGS Definition
A VG UTMÄRKT - utomordentligt utförande med endast mindre misstag.
B VG MYCKET BRA - över medel men med några misstag.
C G BRA - generellt bra arbete men med ett antal tydliga misstag.
D G TILLFREDSSTÄLLANDE - ok, men med betydande tillkortakommanden.
E G TILLRÄCKLIGT - utförande motsvarar miniminivå för godkänt resultat.
FX U UNDERKÄND - visst arbete krävs innan betyg och poäng kan erhållas.
F U UNDERKÄND - omfattande arbete krävs för godkänt resultat.